6 månader

Igår blev ju Adrian 6 månader. Det känns så mycket, ett halvt år. Idag var vi till rådgivningen och han är nu 69 cm lång och väger 7850g. Så han hade växt riktigt rejält den senaste månaden. Det förstår jag för oftast äter han som en häst och alla kläder börjar vara för små. Jag har pinat på honom 68 storleks bodyn en tid redan men nu måste jag nog börja ge mig och plocka bort dem.

Han äter nu fem mål om dagen. Gröt på morgon och kväll, grönsaks-kött puré till lunch och middag och frukt till mellanmål. Han har hittills ätit allt som jag bjudit på med god aptit, förutom då den färdiga maten. Han tycker t.o.m. om batat nu som han tidigare inte gillade. Kött har han ätit höns, gris, nöt och lax. Jag har börjat krydda med lite örter nu också så att det blir lite annan smak, om jag kommer ihåg för det verkar vara svårt att minnas innan han har ätit upp allt. Jag tänkte fixa till lite pasta och ris här någon dag så ska vi se vad han gillar det. Sen tänkte jag att vi skulle börja med lite mera fingermat snart men jag måste nog läsa in mig lite på ämnet först. Hittills har han bara ätit majsbågar själv.

Nu kan han ju också svänga själv från rygg till mage och han gör det hela tiden. Ibland lyckas han svänga tillbaka också men det är mer som om han faller tillbaka. På mage trivs han ganska bra nu men framåt far det inte ännu. Jag tror att det kommer att ta en tid ännu innan han förstår hur han ska göra. Annars tycker han om att sitta och stå, han ska helst var uppe så att han ser ordentligt. Han grejar på med sina saker riktigt bra på egen hand. Han kan länge ligga och undersöka tutten eller en skramla. Han vänder och vrider på den och smakar lite emellan. Hugo är hans klara favorit. Han kan ligga och titta på honom hur länge som helst och när han kommer nära honom blir han helt i sitt esse. Han känner gärna på honom också men han är ju lite hårdhänt ännu. Och så gapar han snällt så att Hugo får slicka honom i munnen, trevligt.

Glad är han ännu för det mesta. Han gnäller nästan bara när han är trött. Han skrattar mycket och kan skratta för sig själv också. Ibland ligger han och tittar på en nalle och skrattar åt den. Han pratar och jollrar väldigt mycket. Mamama är fortfarande det han säger mest. Han har lärt sig att smacka och gurgla med sitt eget dregel också.

Han har ju alltid sovit väldigt bra på natten men efter att vi började ge gröt på kvällen så har det blivit ännu bättre. Nu sover han i ett sträck och jag behöver inte ens stiga upp och ge tutten en gång. På morgonen vaknar han mellan 7 och 8. Efter det sover vi oftast ännu en stund. Ibland kan han somna om själv och ibland brukar han komma och sova med oss. Dagssömnerna är ännu lite råddiga och han sover oftast två korta och en lång dagssömn. Vi ska se när han börjar orka med bara två längre tupplurar och hur vi ska få dem att passa in i vårt dagsschema.

Sådan är vår lilla halvåring. Ett riktigt charmtroll. Snäll och glad för det mesta och det blir bara roligare att få vara med honom hela tiden. Det bästa halvåret hittills i mitt liv har det här nog helt klart varit.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

4 reaktioner till “6 månader”

    1. Joo han har vuxit massor nu på senaste tiden. Alla säger att han har ändrat så jag får väl tro på det 🙂 Det är helt sjukt hur tiden går fort!

Kommentera

