11 månader

Igår blev han ju då 11 månader vår lilla Adrian. En glad prick är han fortfarande och nu äter han också som en häst igen. Det enda han kan krångla med är gröten. Han äter gärna själv nu och brukar få plocka i sig lite allt möjligt. Vi väntar ännu på flera tänder så att det ska bli lättare att tugga. Han dricker bara vanlig mjölk nu och får endast flaska till natten. På natten sover han bra. Vi har haft några konstiga nätter den här veckan. En natt var han vaken en lång stund mitt på natten, stod upp och pratade på. Följande natt vaknade han igen men då räckte det med att bädda om honom. Sen följande natt kompenserade han med att sova till 9.45 utan ett enda pip, det var nog första gången det hände. Inatt vaknade han igen 3.30 och gnällde och ställde sig upp. När jag skulle bädda om honom kände jag att han var alldeles våt på ena sidan. Då var blöjan helt full och det hade läckt ut. Så det blev blöjbyte och pyjamasbyte. Till min stora förvåning somnade han sen genast om efter det och sov till 9.15. På dagen har det varit väldigt råddigt med sovandet nu. Mest för att vi är borta alla dagar och han sover i bilen och sen vet man inte riktigt när han ska sova. Han har svårt att somna ibland och så sover han alltid högst en timme. Jag har försökt att hålla honom längre vaken så att han skulle sova längre men det har inte funkat. Vi är nog i övergången till en dagssömn nu. Men för att få det att funka måste vi nog vara hemma.

Han ålar inte alls nu mera utan kryper i raserfart. Han står upp överallt på alla möjliga och omöjliga ställen och står väldigt bra utan stöd, balansen har utvecklats bra. Han går inte längre bara längs med saker utan också med gåbilen går han omkring. När vi är i farmors butik så går han med en stol eller en låda eller liknande. Igår tog han ett par steg utan stöd men jag missade det. Idag tog han igen ett par steg från matstolen till mig. Han har väldigt bråttom hela tiden och kan inte alls sitta stilla. Han far omkring överallt och det senaste är trappan upp till övre våningen. Trappan är full med verktyg, byggnadsmaterial och skor men dit ska han och klättra. Han river också ner allt han får tag i, såklart. Vi har inte plockat undan annat än på soffbordet och sen sånt som kan gå sönder eller är farligt. Det är jobbigt att neka hela tiden och ta bort honom tusen gånger om dagen. Men jag tror inte på att plocka sakerna högre och högre upp. Det är inte så lätt att orka alla gånger så ibland får han äta kattmaten han hittar på golvet. Sen får man skratta när han sitter och skakar på huvudet och säger nejnej när man nekar honom.

Han kan vinka och ge high five. Han pratar på hela tiden men några riktiga ord har det inte kommit ännu. Mamma säger han nog men jag vet inte om det är medvetet. Efter maten eller när han ger någon sak åt mig säger jag alltid tack tack och då svarar han ta ta, och så nejnej då som kommer jämt som ofta. Han gillar musik och börjar ofta dansa. Det bästa verkar vara musik som hör till tv-serier, särskilt salkkarit och rederiet. Han har tidigare varit lite rädd för andra barn om de busar och har höga ljud men nu börjar han vara vanare. Hans absoluta favorit är traktorer. Efter det kommer lastbilar. Idag var vi och tittade på brandbilar och det var roligt. Båt åkte vi första gången i veckan och det gick också hur bra som helst. Han är inte rädd för några fordon och maskiner. Han är inte så intresserad av sina leksaker för tillfället. Bara bilar och traktorer för dem kör han med och har motorljud.

Det är väl det som är nytt för den här gången. Väldigt livlig och nyfiken, det ska vara fart på hela tiden och allt måste undersökas. Snart går han väl på riktigt. Sen har vi verkligen ingen baby mera.

20130615-141241.jpg

20130615-141301.jpg

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

2 reaktioner till “11 månader”

Kommentera

