Mat rätt och fel

Något som jag ofta irriterar mig på är hysterin kring vad man får äta som gravid och vad man ska ge för mat åt sina barn. Det börjar när man blir gravid och får den där långa listan på allt som man inte ska äta. Om man sen nångång råkar nämna för någon att man ätit något av det där på listan så blir det ett jäkla liv. Jag kan ju tänka själv och vet att det mesta kan man äta någon gång nu och då utan att det gör någon skada.
Sen föds barnet och först ska man helamma, sen ska man laga all barnmat själv, sen ska ungen äta samma mat som ni hemma, men utan det ena och det andra och minimalt med krydda. Vi ger samma mat som vi äter och jag kryddar den normalt, mindre salt kan jag sätta men annars tycker jag nog att han ska bli van att maten smakar något. Jag har fått höra om mycket som vi ger åt honom att man inte ska ge åt så här små barn, men han äter, är nöjd och mår bra. Igår åt vi t.ex. nypotatis (fel), korvsås (mera fel) med grädde (stort fel). Dessutom dricker vi ju inte fettfri mjölk utan lättmjölk. Jag förstår ju att man inte kan mata barn med korv alla dagar osv. men nu är det ju så att det är vanlig mat hos oss ibland och då äter han också. Jag tror på att barnen ska få äta av allt och åtminstone smaka. Jag skulle gärna utöka vår vardagsmat med lite mer annorlunda rätter så att han blir van med mycket olika smaker och inte bara vill äta makaroner alla dagar. Det enda som jag egentligen försöker att inte alls ge åt honom är socker. Men han har nog smakat på tårta, glass och bärpaj.
Lite av mina tankar.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

24 reaktioner till “Mat rätt och fel”

      1. Nå det är just det! Vad det nu sen månne beror på att de blir såna. Alla har väl kinkiga perioder men hoppas inte det fastnar så 🙂

  1. Just så där som du gör tycker jag är bäst! Vad i sjutton är det för fel på nypotatis och korvsås? Jag förstår om nån gnäller ifall man ger det åt ett mindre barn med Adrian är ju ändå över ett!
    Att undvika socker tycker jag är jättebra! Fortsätt med det. Socker är en stor bov.

    1. Nå tydligen finns det nånting i nypotatis som små barn kan få sjukt i magen av? Och korv är nu bara korv, hehe. Det är nu sånt tjafs med det här som med allt annat.
      Men jo sockret ska nog vara så litet som möjligt så länge som möjligt.

  2. Det där att barnet äter samma sak som familjen tycker jag att är jätteviktigt, det blir helt vrickat om man alltid börjar laga annat åt de minsta, då tror de alltid att det ska få ”specialbehandling”. Det där med smaksättningen är intressant, för min man nämnde för någon dag sedan att man borde krydda maten lite, så att barnet vänjer sig vid smak.

    1. Jo och jag tänker verkligen inte börja laga annan mat åt honom alla dagar, duger det inte med det som vi andra äter så är det voivoi 🙂
      Jovisst, örter kan du ju börja med, det använde vi mycket. Nog kan man väl krydda med allt som inte är så starkt och inte är salt 🙂

  3. från att barnet är 8 mnd gammalt rekommenderade till oss att ge helt samma mat som vi själva äter. men han har ännu inte smakat på några sötsaker och skall vänta med det en tid ännu. inte ens glass i sommar:)

    1. Okej 🙂 Klokare hos er 😉
      Sötsaker är nog helt onödiga. Vi har låtit han smaka nog men han har inte varit så intresserad ens, lika bra att hålla det så lite som möjligt.

      1. Hehe jag tänkte också först att han inte sku få något alls före han är 2 men sen tyckte jag ändå att han kan få smaka på sin egna födelsedagskaka och lite glass 🙂

  4. Det ni äter ska han nog vänjas med tycker jag. O också att äta på samma tider som ni själva, ni är viktiga modeller för honom i matbordet. Barnen lär sig fort och vill göra lika som vuxna så är viktigt att vara ”modellätare”. O viktigt för gemenskapen också förstås 🙂

    1. Joo jag har alltid sagt att jag vill ha mat på vissa tider också åt oss. Men sen har vi Bens jobb så går det inte alltid. Men vi försöker. Jag tyckte om när vi alla alltid åt tillsammans hemma 🙂

      1. Nej d e inte kiva när den ena jobbar kvällar! Så e det ju hos oss också :/ inte många kvällar vi har mannen med vid middagen men jag och Moa äter alltid samma tid 🙂

      2. Nää det är inte skoj. Jag har tidigare ätit sen nångång när jag orkat men nu när Adde äter samma mat så försöker jag också äta då, fast det är fullt upp att få mat i båda samtidigt 🙂

  5. Hehee inte är det lätt inte! Kevin dricker nog också lättmjölk (inte vill man ju ens själv dricka fettfri mjölk, yäääk!) och så åt han korvsoppa för några dagar sedan. Det är väl bara de minsta nypotatisarna man ska undvika, det finns något giftigt i dem. Minns inte vad. Men jag tror nog också att om ungen nu ibland äter korv eller annat som den ”inte får” äta så är det aivan yks ja sama. Men sen om man ger korv varje dag så tror jag nog att det kan bli lite för mycket nitrit för en liten kropp. Men inte äter man ju korv varje dag inte 😛 Nitrit är ett konserveringsmedel som används för att det inte ska uppstå bakterier i köttet. Och det är ju bra att det finns, för annars skulle man väl få lättare matförgiftning för köttet skulle bli dåligt snabbare. Men sen igen så har man hittat samband mellan nitrit och cancer. Bläää det är nog lite skrämmande när man riktigt börjar fundera på vad vi stoppar i oss. Fast nuförtiden får man väl cancer av allt. Men ändå ÄLSKAR jag korv! 🙂

    1. Håller helt med om mjölken, blää!
      Nej det är ju som med allt annat, måtta och sunt förnuft. Och cancer får man ju nog av allt nuförtiden tycker jag. Man borde väl odla mat och föda upp djur själv så att man vet vad man stoppar i sig 🙂

  6. Det är nog intressant det där med mat.. På senare tid har jag börjat mer o mer läsa vad det står på förpackningarna. Tyvärr finns inte tillsatt socker endast i godis o sånt utan i bröd, mysli, färdig gröt osv. O jag försöker själv att undvika sockret o det är inte det lättaste… Men jag brukar försöka att välja produkter med mindre socker.

Kommentera

