Språk

Alltså shit så man kan bli rostig på att tala finska. Jag har alltid varit bra på språk, men såklart lite trög när det gäller att prata. Men nu efter att inte ha pratat finska ordentligt på något år (känns det som åtminstone) så är jag ju helt bedrövlig. En kund ringde åt mig på jobbet och jag bara stammade på och kände hur jag rodnade och fick inget ur mig. Hoppas han förstod något av mitt svamlas alls. Kanske man skulle börja prata finska hemma så att man håller den igång. Samma sak gäller det när jag ska skriva mail på finska. Där ska jag försöka förklara något och vara korrekt och plötsligt låter allt bara fel och jag vet inte hur jag ska skriva. Jag borde verkligen träna lite. Jag vill inte ens tänka hur min engelska är. Engelskan har varit nästan ännu starkare än finskan för mig, men nu skulle jag säkert vara likadan om jag måste skriva/prata engelska. Brorsan, kom hem med din familj nu så jag får öva lite engelska!

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

4 thoughts on “Språk”

  1. Jag jobbar ju till största delen på finska, vilket betyder att jag ‘tävlar’ med sådana som har finska som modersmål, och det är inte precis lätt när man inte automatisk hör hur det ska vara. Så jag köpte finska böcker skriva av finska författare på våren och nu ren har jag fått positiv feedback om hur jag utvecklats 🙂 Först var det konstigt för jag läser egentligen bara på engelska, men nog började det gå sen efter några böcker.

  2. Min engelska verkar vara starkare än min finska just nu. Förut var jag felfri i finska nu stammar jag fram ord som i vissa fall kan vara påhittade 😉 Men då jag får engelska kunder framför mej är det inga större problem. Förutom den gången en kund frågade efter en bankautomat, jag kom inte på vad det var på finska så ‘moneymaskin’ var det enda jag kom på! Kunden såg ganska road ut 😀

Kommentera

