Lillajulsklappar

Jag har undrat över en sak idag då jag kollat facebook, instagram, bloggar m.m. och sett att nästan alla har firat lilla jul med en massa paket. När har det blivit så här? Jag fick nog inte lillajulsklappar när jag var liten. Isåfall skulle det ha varit en julkalender, högst. Vi har inte heller nån sån tradition nu med Adde. Men nästan alla verkar ha det. Jag personligen tycker nog att det räcker gott och väl med julklappar sen på riktiga julafton. Lilla julen kan ju handla lite mer om att skapa julstämning tycker jag, pynta och äta pepparkakor.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

10 reaktioner till “Lillajulsklappar”

  1. Vaaah? Varför ska man få julklappar på lillajul? Det är ju julkalendern som är det häftigaste då och sen får man räkna dagar och vänta på julafton, då man får klapparna.

    Voi suck om det där är någon ny grej. Tänk när barnen blir äldre, går typ i lågstadiet, och en del har fått klappar redan en månad före jul och andra inte har fått det. Suck.

    1. Jaa jag vet inte. Jag vet att en del har nån juttu med att tomtarna kommer på lillajul? Jag tycker det har varit extra många i år som haft klappar på lilla jul, eller så har jag bara lagt märke till det nu. För min del räcker det bra med julklappshysterin på julafton.

  2. vi fick också lillajulklapp på lillajul när vi var mindre! 🙂 vi köpte inget åt Jimy men av andra fick han 2st.. helt onödigt egentligen

    1. Nå det är ju lite samma som med julklapparna på julafton. Helt onödigt egentligen, särskilt som det brukar gå till överdrift med barn tycker jag och de får berg av leksaker som de sen ändå inte leker med. Suck 🙂

  3. Vi har alltid fått småpaket av småtomtarna på lillajul så även i år för Alicia och hennes kusiner. men det är små paket, Liici fick kritor och stickade strumpor. Oftast var det stickade yllesockor eller vantar av mommo och choklad av mamma eller ett par trosor/sockor, inget mera med det. Så det är nog inte någon ny grej att man får paket på lillajul utan det är nog bara olika traditioner hos folk.

Kommentera

