Minisemester i Tallinn

På tisdagen startade vi hemifrån tidigt på morgonen och förde Adde och Hugo till Ingå och fortsatte sen till Helsingfors för att ta båten över till Tallinn. Båten var full och det var lite svårt att få plats någonstans, tur att resan bara tar ca 2,5 timme. Väl framme hoppade vi på en buss och åkte till hotellet. Vi hade satsat på ett lite bättre rum och hade därmed en stor dubbelsäng, bastu och grym utsikt. Välspenderade pengar skulle jag våga påstå. I Tallinn gick vi sen i lite butiker och tittade. Så mycket shopping blev det inte men ett par shorts på rea och en väska åt mig. Vi åt god mat så vi höll på att spricka och strosade runt i gamla stan. Vi hade fint väder hela tiden så det var riktigt trevligt att gå omkring. När fötterna började vara trötta styrde vi stegen via butiken efter lite snacks och dricka tillbaka till hotellet och satte på bastun. Sen låg vi i sängen och mös framför tvn resten av kvällen med undantag för en snabbis till Hese efter nattmat. En helt perfekt dag med passligt med program och mycket lugn och ro. På morgonmålet följande morgon märkte man hur stort hotell det var och hur fullbokat det var. Det var fullproppat i matsalen och lite smått kaos. Hela resan bestod nog av en hel del köas då det var så mycket folk igång överallt men när man är utan barn så går det helt bra. Sen slöade vi ännu en stund på hotellrummet innan vi packade väskorna och gick iväg för att handla den viktiga alkoholen innan vi skulle åka hem. Systemen i hamnen i Tallinn var inte direkt de bästa då det dessutom var väldigt tight tidtabell för båtarna så det var trångt och ganska jobbigt där. Hem kom vi åtminstone och det var en glad pojke som mötte oss i Ingå. Han hade visat sin bästa envisa sida för mommo och mofa och fortsatte med det när vi kom hem. Kvällen gick åt till det värsta trotsutbrottet vi har haft hittills. Ljuvligt att komma hem till det, eller så inte. Nog hann vi ändå ladda batterierna en hel del på de där nästan två dagarna borta och det är alltid lika skönt att komma hem. Imorse steg vi ännu till upp först 9.30 så det var riktigt lyxigt. Adde vaknade sin vana trogen 7 och steg upp och lekte en stund för sig själv och sen kom han till vår säng och fortsatte sova där. Det har nog inte hänt på över ett år så det var riktigt mysigt. Nu har jag inte många dagar semester kvar så det gäller att passa på att njuta och vila nu.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.