Borde börja potta

Jag hade ju stora planer i somras på att få Adde blöjfri under semestern. Det började helt bra, han sprang nakupelle och gjorde nästan allt på pottan när den stod framme. Satte vi sen byxor på så skedde det oftare olyckor. Nå sen slog tröttheten till för mig, vi åkte till Tallinn, jag började jobba igen, det var allt möjligt och det sket sig rent ut sagt med pottränandet. Sen har jag bara tänkt att det får vara nu, vi föräldrar måste ju också vara redo och orka ta tag i det annars funkar det inte. Inspirerad av Muffins har jag nu läst nästan hela Gina Fords Potty training in one week. Jag trodde att det skulle vara någon huuhaa, vem fan pottränar nu på en vecka tänkte jag?! Men det var ju en saklig bok, riktigt bra. Jag fastnade uppe allt för länge igårkväll när jag läste den. Jag märkte genast att vi gjort en hel del fel, men nog också en del rätt, enligt henne då alltså. Jag tror verkligen att Adde är redo, och jag är riktigt inspirerad just nu att testa. Men alltså man borde ju vara ledig en vecka ungefär för att kunna göra det här. Jag kan ju inte skicka honom till dagis och säga att nu pottränar vi sen, varsågoda. Får man ta sjukledigt en vecka för att potträna sitt barn? Hur gör folk? Är det bara semestern som gäller? Nästa gång vi har möjlighet att vara hemma lite längre är antagligen julen och det är ju verkligen en dålig tid i och med att man ska springa hit och dit precis hela tiden. Jag skulle ogärna spara det tills jag blir mammaledig heller. Kanske han är en superkille och vi lyckas på en helg?! Det är bara det att enligt boken så ska man absolut inte gå tillbaka till blöja sen då man en gång börjat, då blir barnet bara förvirrat. Så vi kan ju ogärna testa en helg och märka att det inte riktigt funkar och sen skita i det. Tänk hur det alltid ska vara något som gör allting svårt, när jag nu en gång känner mig ivrig att ens börja med det här. Jag måste nog prata med dagis hur mycket de har möjlighet att hjälpa om vi gör det.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

Kommentera

