Fortsatt pottas

Det blir rätt så mycket kiss och bajs och potta här nu så den som inte är intresserad kan hoppa över det här inlägget. Det är liksom en stor del av vår vardag just nu, snart har det gått en vecka utan blöja. Dessutom vill jag gärna ha det dokumenterat för mig själv för framtiden. Det är sällan man läser så mycket om pottränandet i andra bloggar tycker jag. Man berättar nog om all annan utveckling hos barnen men det här verkar känsligt. Jag som så gärna läser och hör om andras erfarenheter.
För oss går det riktigt bra tycker jag. Igår hade vi endast en olycka på hela dagen och det var lite en miss av mig själv. Idag har det varit två och båda under utevistelse. Det här med att vara ute är lite svårt. Han klarar sig inte så länge ännu och han hinner inte säga till så pass tidigt att man hinner in och få av alla kläder innan det är för sent. Men det bättrar väl antar jag. Inne händer det sällan mera, han går duktigt på pottan. Igår var han så inne i TVn, så ropade han på mig när jag diskade och jag kom för att se om han behövde kisa men han bara pratade om Blixten. Nå någon minut senare ropade han igen men då var det för sent. Så blir han riktigt inne i något så kan han glömma bort sig. På dagis har det också gått riktigt super bra och över förväntningarna. Efter måndagen var jag ännu lite orolig men nu går det bra. Nu sover han också utan blöja på dagen, han har ändå varit torr flera veckor redan. Ett par morgnar har han också varit torr. Det kan lyckas om han inte dricker så mycket på kvällen och sen kisar just innan läggdags.
I och med att han hade gått så länge ren regelbundet på pottan och varit torr nästan hela dagarna så tyckte vi att vi bara helt kallt kunde ta bort blöjan. Dessutom har han kalsonger med Blixten på så de är jätte viktiga. För oss har det funkat helt bra så, och så har vi verkligen försökt komma ihåg att inte bli arga när det händer olyckor så som åtminstone jag annars har tendens att bli. Nu får vi bara se när det börjar funka bättre att vara ute och när vi vågar åka bort lite längre än 20 minuters bilväg till mor- eller farföräldrar med pottan nära. Spännande är det ju med det här och stundvis ganska påfrestande. Man är lite på helspänn hela tiden och känner sig som världens jomare när man hela tiden påminner om pottan. Nu gäller det att ladda upp inför helgen så får vi se hur två hela dagar hemma går.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

2 reaktioner till “Fortsatt pottas”

Kommentera

