En sista gång om pottränandet

Jag skrev ju rätt så mycket om potträningen när vi började med den så jag tänkte att jag skulle skriva ännu en gång hur det har gått nu när han har varit utan blöja två veckor. Det går riktigt bra just nu. De första tre dagarna utan blöja hade vi många olyckor och det gick kläder åt, sen började det minska. Sen var det kakkandet som var lite svårt att hinna med. Men förra veckan tror jag att vi hade endast en eller två olyckor på hela veckan och så kisade han ner sig. Han säger till när han behöver på pottan och hemma springer han sen iväg själv. Vi har ännu pottan framme där hemma, vi har inte kommit så långt att vi skulle ha den i vessan men det spelar inte så stor roll för min del. Är vi borta så kan han bra gå på vessan. Han vågar också gå på stora byttan nu och tycker det är ganska hurja att kisa där så det är skönt eftersom det verkligen inte finns potta överallt om man är någonstans. Han vaknar också på nätterna och begär på pottan. Gör han inte det så är han nästan i regel torr på morgonen så det är helt otroligt tycker jag. Inatt gick det inte så bra för då kisade han i blöjan och nästan allt läckte ut av någon orsak så vi fick byta allt där mitt i natten. Men han har nog blivit riktigt super duktig som hinner gå på pottan också mitt i leken och han är så stolt varje gång. Vi har inte varit ute så långa stunder hemma så jag vet inte hur det går nu, men på dagis går det bra. Vi har inte heller åkt bil längre vägar än max halvtimme åt gången eller varit någon annanstans heller där det inte finns wc nära. Men jag tror att det nog också börjar gå helt bra att åka bort nu. Jag hoppades ju att det skulle gå bra eftersom han var duktig på pottan redan tidigare, men jag måste nog säga att det har gått ännu bättre än jag någonsin vågade hoppas. Och det är så skööönt att slippa byta blöja hela tiden och köpa hem blöjor. Nu behöver man inte vara så på sin vakt heller mera utan man kan ganska bra lita på honom att han själv känner när han behöver gå. Så jag säger nog bara go for it med potträningen, det börjar nog löpa. Och som de sa på dagis, det är som om han skulle ha blivit så mycket äldre så där bara över en natt när han lämnade bort blöjan. Ingen liten baby mera. Nästa sak på schemat hos oss är att ta den stora sängen i användning. Det kommer nog också att hända nu riktigt snart och jag hoppas att det också börjar gå bra.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

Kommentera

