Är det sant?

Idag började jag fundera på vad det egentligen är för datum och plötsligt slog det mig att jag jobbar ju bara 3 månader till innan jag blir mammaledig. Herregud 3 månader är ju ingenting! Särskilt när veckorna och månaderna går så otroligt snabbt. Det är ju bara lite på en vecka kvar av oktober. Jag måste på allvar börja fundera på Addes dagisdagar sen när jag blir ledig. Klart är att han kommer att få gå kvar, tre dagar i veckan har vi tänkt. Men hur långa dagar vet jag inte. Jag hade tänkt mig halvdag, alltså 5 timmar men det känns så opassligt med tiderna att få det att gå ihop på det viset. 6 timmar skulle vara mycket bättre men då måste man väl betala för heldag, och skillnaden är ändå ganska stor. Hur har ni andra gjort? Jag måste prata med dagispersonalen också och höra vilka tider som gäller om man har halvdag. Nästa rådgivningsbesök får jag alla Kela papper också så sen ska de fyllas i. Ibland känns det som om jag inte riktigt har fattat ännu att jag är gravid utan det först när såna här saker kommer emot börjar sjunka in. Samma sak nu när magen växer, är jag verkligen gravid liksom? Magen känns stor, spänd och otymplig redan och jag har helt klart förträngt hur det är att vara höggravid. Huhu. Jag stör mig också otroligt på mammakläderna den här gången. Byxorna är helt okej tycker jag, det finns ju faktiskt snygga gravidbyxor. Men övredelarna är alla lika fula och tråkiga. Och så många har 3/4 ärm istället för långärm och jag hatar de där halva ärmarna. Tur att det ändå inte är så lång tid som man måste stå ut med de här kläderna.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

6 reaktioner till “Är det sant?”

  1. Vi hade Linus 2 dagar i veckan, 9-15. Och betalade då ”bara” 125€ . Det fungerade bra och timmarna kändes passliga. Kände att jag inte orkade klä på och föra iväg för någon timme, komma hem och vända och sen typ ”genast” söka igen. Hade hellre färre dagar och ordentligt med timmar. Då hann jag faktiskt vila ordentligt (de dagar jag fattade att göra det;)).

    1. Ja lite så tänker jag också, man hinner ju bara hem så ska man iväg igen. Måste nog fundera ordentligt på det här och ta reda på om avgifterna.

  2. Vi hade Amanda tis, ons och tors, kl. 10-15 och betalade 97 € 🙂 Jag tyckte om tiderna då man får dra sig på morgonen och hämta henne efter mellanmålet 🙂

    1. Jaa såna tider skulle väl gälla för oss också antar jag. Skönt ju nog att inte behöva stressa iväg på morgonen 🙂 Och 97€ låter sjukt mycket bättre än full avgift 😀

      1. Kolla bara upp vilken tid dom senast vill att ni e där på dagis. På vårt dagis börjar egentliga verksamheten kl 9 o då vill dom att alla e på plats senast då. Ex e de tokigt då de går till skogen en dag i veckan eller har jumppa om någon kommer senare än alla andra. Vår flicka e 12 dgr /mån (vanl. Ti-to) ca 9-15, men FÅR vara hur långa dagar som helst o vi betalar 145. Tycker de e skönt då de inte e begränsat antal timmar, så hamnar man inte väcka en sovande bebis för att hinna en viss tid.

      2. Det var lite det som jag har tänkt på att det blir för sent att börja 10. Sen kan man ju inte söka 14 heller för då äter de mellanmål. Jag ska nog prata med dem på dagis 🙂

Kommentera

