Känslostormar

Det här med andras graviditeter och babyn är lite svårt just nu. Jag känner en hel del folk som är gravida just nu, och det stör mig inte alls. Jag pratar gärna om deras graviditeter och är bara glad för deras skull. Jag missunnar verkligen ingen annan att få barn, jag önskar bara att det går bra för alla andra och att sånt här inte ska hända någon. Men ibland är det jobbigt. Vissa bloggar har blivit tunga att läsa, eller mest irriterande på något vis. Ser jag gravida kvinnor på stan så svider det också. Och alla nyfödda babyn på facebook, det har nämligen varit en hel del nu i januari. Jag är glad för deras skull, men det svider och värker i mitt hjärta när vår baby inte är här. Jag är avundsjuk helt enkelt. Och bitter på livet, Gud eller vem det nu är som bestämmer sånt här. Det är mycket känslor hela tiden, ibland blir jag skrämd själv för vad jag känner. Men man måste ju få känna allt, också de jobbiga känslorna. Jag måste tillåta mig att bli arg och ledsen när jag hör nyheten om bekantas graviditet, fast jag helst inte skulle känna så. Ja det är besvärligt ibland, men skönt att ventilera lite.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

11 thoughts on “Känslostormar”

  1. Känner så igen de där känslorna. Fast för mig va allt som handlade om graviditeter och små barn svårt för vi hade ju inget barn hemma och iget i magen. Och sen när vi hade så svårt att bli gravid på nytt gjorde att allt kändes sju gånger värre. Men jag tänker precis som dig, det är ok att känna som du känner. Det är ju en rätt logisk känsla tyvärr.

    1. Jag tror också det skulle vara ännu värre om vi inte redan hade ett barn. Det känns värre nu också med de som väntar andra eller tredje barnet än de som väntar första. Det är väl bara så att det är en del av allt att känna så här, fast det på inget vis är roligt att göra det.

  2. Det viktigaste är ju att tillåta sej känna alla känslor! Både glada som ledsna/arga. Inte stänga in dem! Och våga känna! Och våga tala öppet om dem. Och inga känslor är fel att känna!

      1. Känslor är ju såna som kommer och går. Vissa dagar känns bättre och vissa sämre. Vissa dagar känner man saker som man inte trodde man kunde känna.. Nästan skrämmande känslor. Man kan inte heller själv bestämma över sina känslor. Fast man ibland kanske skulle vilja det. Och just det att alla hanterar vi saker olika, känner olika. Så ingen har rätt att dömma andras känslor. Och som du sa.. Om någon inte förstår (kanske inte vill försöka förstå heller) så är det inte ditt problem. Du känner det du känner. That’s it 🙂 Så fortsätt känna det du gör och släpp ut känslorna!

  3. Våra situationer går inte att jämföra men känslorna finns här också. Jag har ännu ibland svårt att se andra barn som är i maddes ålder eller yngre.. Jag har lust att spy ibland, både de som går med magen i vädret och de som har friska barn. Jag vill ju inte alls att världen skall vara full av sjuka barn men jaa-a jag är också avundsjuk. På dem som fick friska barn. När man ser nån gravid tänker man att jaa jaa så där glad och ovetande var jag också en gång, o nu är man ganska bitter ibland.. Att se andra små söta stappla fram så sött, just ha lärt sig säga mamma, o sättet de håller mamma i handen när de går där brevid får mitt hjärta att gråta. ville igentligen bara säga att du e stark och en fin människa.

    1. Exakt så där känner jag också, att så där glad och ovetande var jag också en gång. Tänk hur livet ändrar bara på ett ögonblick. Jag beundrar er som klarar allt så fint fast det måste vara förjävligt många gånger. Men nog undrar man vad fan meningen är med alla dessa prövningar i livet.

  4. Precis som övriga kommentarer så säger jag, det är bara fullt normalt att känna som du gör, och vad sen folk tycker/tänker om det kan man bara skita i! Det är bara bra att du låter dig själv känna alla känslor du känner!

Kommentera

