Gravidlistan

Jag tänkte dra den här listan nu igen, för att riktigt se vilka alla krämpor jag har, haha. Vecka 21+5 idag.

Halsbränna: Nej det har jag alltid klarat mig utan och förhoppningsvis nu också.
Ryggbesvär:
Inte direkt, men lite obekvämt att sitta redan så brukar ha en dyna bakom ryggen.
Bäckenbesvär:
 Jepp foglossningen har varit med enda sedan allra första början. Kände av den redan en vecka efter ägglossningen, helt stört. Nu river det ordentligt ibland när jag stiger upp och kan absolut inte stå på ett ben eller gå hemskt länge.
Muskel och vadkramp
: Nej
Åderbrock: 
Jo *gråter*. Jag började få på ena vaden med Alma, och nu är det där igen, ser förjävligt ut men hoppas det går bort efter graviditeten.
Nästäppa:
Lite, särskilt på morgonen är jag väldigt snörvlig.
Urinvägsinfektion: Nej, trodde det en gång tidigare men alla prov var rena.
Känsligt tandkött: 
Jo det här är också nytt, blöder nånstans ifrån alltid när jag borstar tänderna.
Bättre hy och hår: 
Nej är nog lika som förut.
Illamående:
 Illamåendet försvann nångång i vecka 13-14 kanske? Jag har glömt redan. Ibland på morgonen på väg till jobbet kan jag ännu må illa, borde äta bättre när jag stiger upp.
Viktökning: För två veckor sen var det 2,5kg. Känner mig så enorm redan så undviker att väga mig allt för ofta.
Trötthet: Jo men kan inte påstå att jag är tröttare än normalt nu mera.
Upp och ner i humöret:
 Väldigt lättirriterad, men det är jag också normalt så jag tycker faktiskt att mitt humör har varit helt bra nu. Borde kanske be Ben svara på den här hehe.
Strimmor på magen:
Nej, och jag smörjer på som vanligt.
Putande navel: 
Den är på väg ut redan! Då vet ni hur stor magen är.
Svullnader:
Nej
Yrsel:
Nej
Förhöjd kroppstemperatur/svettningar:
Jag har så sjuuuukt hett ibland, kan få riktiga skov då jag helst skulle vilja klä mig naken. Väldigt speciellt för mig som annars alltid fryser.
Blodbrist/ järnbrist:
Nej inte ännu.
Sammandragningar:
Ja de kommer om jag anstränger mig, sammandragningar och mensvärk så jag försöker ta det lugnt.
Sömnproblem:
Sover verkligen som en stock nu, har t.o.m. sovit några hela nätter utan att behöva upp på wc.
Nytt konstigt matbehov:
Nej och tror faktiskt inte jag har haft något ännu. Har mera haft avsmak för precis allting.

Så där överlag så känner jag mig så jäkla obekväm redan. Magen är stor och otymplig, jag kan inte böja mig eller sitta riktigt bekvämt. Kläderna skavar, längtar varje dag efter att få komma hem och slänga av mig byxor och bh, de känns som ett nödvändigt ont just nu. Men annars mår jag ganska bra nu, får försöka vänja mig vid att bli stor nu igen bara. Magen växer ju såklart också snabbare den här gången då det är så kort tid sen senaste graviditet. Lilltrasslet lever loppan där inne, rörelserna är väldigt kraftiga nu och hela magen rör sig ibland. Härligaste känslan nu innan det går så långt att det börjar ta ont. Men det känns som väldigt långa veckor kvar. Jag kan inte riktigt njuta av att vara gravid. I och för sig så har jag nog aldrig trivts i min gravida kropp, men nu är det ännu värre. Jag vill bara snabbspola fram till januari så att jag vet att vi verkligen får den här babyn hem med oss.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

4 reaktioner till “Gravidlistan”

Kommentera

