Förlossningsfunderingar

Jag har väldigt mycket tankar om den kommande förlossningen, jag har haft det från före jag ens var gravid så jag tänkte skriva lite om det. Adde föddes ju vaginalt i 40+5 och det gick på alla sätt helt bra, en bra upplevelse helt enkelt. Sen föddes ju Alma med kejsarsnitt 30+1 och det var också en förvånansvärt bra upplevelse. Jag hade alltid varit livrädd för kejsarsnitt, men så när man inte har något val så kan man ju inte göra så mycket. Återhämtningen var också helt ok för att ändå vara efter en så stor operation, men nog var de ju mycket tyngre än efter Addes förlossning. Men sen igen så hade jag ju ingen baby att ta hand om nu, så tror att det också gjorde det hela lite lättare för mig. Dessutom var jag ganska bedövad för den fysiska smärtan just då. Nu den här gången så ser allting helt bra ut så här långt och inga hinder har kommit upp för att jag inte skulle kunna föda vaginalt igen. Man uppmuntras ju att göra det efter ett snitt och jag har ju dessutom redan haft en vaginal förlossning så då ser man ännu hellre att jag gör det. Och det är helt ok för mig. Det enda som lockar med ett snitt är att jag då skulle få ett datum och inte behöva gå över tiden alls. Men allt annat lutar helt klart mot vaginal förlossning för mig. Det känns bättre både för mig och babyn, samtidigt som jag nog är väldigt medveten om alla risker som finns med det också. Men inget alternativ är ju helt riskfritt. Jag vill inte heller stanna på BB överhuvudtaget om jag inte måste. Så jag hoppas verkligen att vi båda kommer att må bra så att vi kan åka hem så fort som möjligt. Det som oroar mig mest är väl att jag ska gå över tiden, jag skulle verkligen inte vilja det men räknar nästan med att jag gör det eftersom det gick så med Adde. Sen igen så är det här ju redan tredje gången, och två täta graviditeter, så kanske det skulle gå snabbare, men inget kan ju garantera någonting. Jag är inte så pigg på igångsättning heller, fast jag tror att jag nog kunde få det lite före bf om jag så ville. För det första så är alternativen inte så jätte stora tack vare snittet och sen så vet man ju inte hur min kropp reagerar. Jag vill inte tvinga igång den och få en lång och smärtsam förlossning i onödan. Men sen så kan det ju också vara att det skulle gå hur bra som helst. Ja tänk om man hade en kristallkula att se i, hur enkelt det skulle vara då. Det är svåra val, och det känns så jäkla avlägset. Jag skulle helst vara där nu redan, i januari och få ut den här lilla parveln och veta att allt är bra. Vem vet, det kan ju också komma upp något ännu som gör att det ändå måste bli snitt, ja det kan ju komma sen när förlossningen redan är igång också. Men det känns helt ok isåfall det också, inte alls lika hemskt som det har känts här före Alma föddes. Det är ju långt kvar ännu innan det här är aktuellt, förhoppningsvis, men på något vis känns det bra att tänka på sånt som är långt fram ibland också och inte bara stressa över det som är just nu.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

13 reaktioner till “Förlossningsfunderingar”

  1. Ja usch, vantrivdes så på BB och hade en dålig upplevelse där pga att personalen bara grälade typ. (men det var pga renoveringen som börjat på kvinnokliniken och allt var upp och ner). Att kunna fara hem till och med samma dag (som nån sorts öppen vårds patient) vad ett av lockbetena som var närmast att få mig över till vaginal förlossning. Bra att båda alternativen känns okej för dig, det där med fast bestämt datum är ju en lättnad på sitt sätt men samtidigt så blir det ju då troligt att födseln är ett visst datum så man kan int liksom leva i förhoppningen på v38 som man kan om de startar av sig själv!

    1. Jag trivdes bra med Adde på BB, men nu känner jag bara att jag inte vill vara en sekund längre än jag måste där. Jag vill inte heller vara ifrån honom igen så som när vi fick Alma. Så får hoppas vi mår bra!
      Nej jag förstår det där också, det kanske blir mera stress då igen ifall det kommer igång av sig själv före det planerade snittet. Egentligen vill jag inte ha någondera men det funkar ju inte riktigt, haha! Lika som med graviditeten så vill jag bara ha det över.

  2. Jag blev ju igångsatt i 41+6 o förlossningen tog bara 6h 17min 🙂 Iofs gick vattnet 2 dar före igångsättning o jag var 3cm öppen ren utan värkar. Men sen igen ville ju inte moderkakan lossna så där gick det ju tokigt istället. Min point var iaf att igångsättning inte alltid behöver vara extra smärtsamt och långdraget. Tycker du ska föda vaginalt om det känns rätt, du säger ju själv att det skulle kännas bäst. Just nu känns det som att jag i framtiden vid eventuella flera barn vill ha möjlighet att BE om kejsarsnitt om jag plötsligt känner att jag vill.. Ska bli intressant att se hur man känner sen.

    1. Du har så rätt, jag vet minst lika många som har positiva erfarenheter av igångsättning som jag vet de som har negativa. Jag håller det nog som ett alternativ, särskilt om det nu skulle hända ens nånting av sig själv före det att jag skulle vara mogen och inte som med Adde, då kan jag nog tänka mig det. Sen måste jag nog tala med läkaren vilka alternativen egentligen är för det också när det ändå bara blir ett år sen snittet.
      Jag tycker alla borde få möjligheten att välja men har förstått att det är svårt att så där bara få välja kejsarsnitt och man möter på väääldigt mycket kritik om man gör det.

  3. Jo! För ja ville inte ha ”fake” värkar med dropp o sånt nu med majken. Så är så glad det ändå gick så naturligt. 2h 53min kan jag nog överleva igen. Skickar de till dig 😀

  4. Min största skräck var att bli igångsatt och så slutade det. Det gick ändå otroligt bra och förlossningen var över på mindre än 6 timmar 🙂 då hade jag redan varit öppen ett par cm i flera veckor och känt lite värkar i ett par dagar så antagligen hade förlossningen startat av sej själv inom ett par dagar. Lycka till när det är dags! 🙂

    1. Jag tror också att igångsättning kan vara riktigt bra om man är mogen och nånting har hänt ens före. Får nog se sen när det närmar sig ifall det ändå sku vara ett alternativ 😊

  5. Efter snittet med Alvin hade ju jag super bra erfarenhet av det. Och skräckipplevelse av naturlig förlossning eftersom ju det var pest o pina och ändå slutade i snitt. Men. Snittet med Lowa blev ju inte alls som jag trott det skulle bli! Mycket ondare och framförallt längre och mer komplicerad återhämtning än sist.. Så jag tror väl att det är ”sak samma” vad som bestäms, slutresultatet vet man ändå aldrig 😉 Men JA, ett naturligt förlopp för en graviditet är ju att dessa tankar dyker upp!

    1. Nej du har så rätt, inte finns det ju några garantier om hur det blir oberoende vad man väljer. Jag har inte tidigare ens funderat på sånt här, men så har jag aldrig heller ansett att snitt ens har varit ett alternativ för mig annat än i nödfall. Men joo vi får se hur det blir.

  6. Jag har ju också varit med om båda förlossningssätten, och även om jag också upplevde snittet som enklare än jag tänkt mej och positivt på det stora hela, så var nog vaginal förlossning bättre. Vi fick fara hem bara ett dygn efter att Lillasyster fötts och det var ljuvligt. Att direkt kunna stiga upp efter förlossningen och gå och duscha! Men bägge går. Kämpa på nu sista tio veckorna! Det går snabbare än du anar 😉 Försök kanske göra mera saker som du mår bra av och får positivt energi av, ifall det kan pigga upp?! Vänner, promenader? Stor kram!

    1. Det är precis så där som jag tänker, att man kan stiga upp direkt och åka hem snabbt, precis vad jag vill. Men det känns också mera okej den här gången ifall det skulle sluta i ett snitt ändå, så det är väl helt bra.
      Jaa det går väl nog snabbt sen ändå 😀 Det är ju inte så länge kvar till jul och såna roligheter som tur, så är den värsta tunga hösten förbi. Ska nog försöka göra mera sånt som jag mår bra av och strunta i allt som blir ogjort, försöka iaf 🙂

Kommentera

