Vintertid

Igår skulle ju klockan flyttas bakåt. Adde har inte fattat det ännu. Han vaknade nämligen sin vana trogen 6.30 igår, han är ganska långt som en klocka, vaknar alltid där omkring (förutom på lördagen då, konstigt nog). Men egentligen var ju klockan då bara 5.30. Dagen kändes sen lång, han sov ingen dagssömn och var ordentligt trött på kvällen så jag tänkte att han nog sover bra. Men gissa när han vaknade imorse? Jo 5.30 igen! Han går alltså efter sommartid ännu och vaknade då sitt vanliga 6.30. Men det här är nog för tidigt. Vi har inte haft problem tidigare när klockan ändrat men nu kommer det tydligen att vara lite. Hoppas det inte tar allt för många dagar innan han är tillbaka i normala tider igen. Tack vare det här så var han sen väldigt grinig imorse, skulle inte klä på sig, inte tvätta tänderna, inte fara till dagis, inget var riktigt bra. Nå vi kom iväg helt okej sen till slut, men så när vi var i dagis så ville han inte alls släppa mig igen, hängde fast som en liten igel och ville bara hem tillbaka. Jag försökte förklara att jag också åker på jobb att jag söker honom sen när jag far hem men nej det var inte bra idag. Det slutade med att jag fick ge över honom till personalen halvt med våld och gå därifrån när jag hörde han gallskrika efter mig. Jag kan nästan räkna gångerna det har hänt på en hand under hans dagistid, men nog skär det lika mycket i hjärtat ännu också. Jag vet att han har det hur bra som helst där och trivs så bra, men ingen vill nog lämna sitt barn så där förtvivlat. Nej jag hade sån lust att skita i allt och ta med honom hem tillbaka. Mitt humör blev faktiskt lite lika som hans sen, att nej jag vill ingenting idag. Hoppas han är på gott humör ikväll och vi får en myskväll att kompensera det här med. Men jag antar att han kommer att vara riktigt sur när jag söker honom igen och inte vilja komma med hem, det brukar vara så. Men hellre det än att han inte vill bli lämnad. Det är faktiskt ofta lite svårare alltid på måndagen. Och sen undrar jag ju ibland om han börjar reagera på det som hände med Alma. Mamma börjar ha stor mage igen och allt liknar så mycket förra hösten/vintern och kanske han förknippar det med hur det gick då. Då förstår jag mycket väl att han inte vill lämnas. Det är också en stor orsak till att jag hoppas på att kunna föda vaginalt och få komma hem snabbt från sjukhuset. Jag vill inte vara ifrån honom, jag kommer hellre snabbt hem och han får träffa sitt syskon hemma. Han ska inte behöva vara ifrån mamma och pappa som är på sjukhuset igen.

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

2 reaktioner till “Vintertid”

  1. Ja usch. Att lämna storbarnet för sjukhusvistelse är inge skoj! Och jag förstår verkligen om Adde börjar få flashbacks. Svårt säkert för honom att sätta ord på vad som känns lustigt i maggropen också! Alvin säger nästan alltid som vi åker förbi sjukhuset något om att jag bodde där. Och om jag frågar vad han tyckte om det så säger han att han var lessen. Och ser han sjukhushelikoptern så säger han alltid att ”LOWA ÅKTE HEM MED DEN!!!”. Får se när han slutar kommentera dessa saker?!

    1. Nej inte ens fast det är en rolig sjukhusvistelse och vi får komma hem med ett syskon, men nej jag vill helst inte lämna honom alls. Svårt att veta vad han känner riktigt men han är ganska mammig nu och vill vara precis där jag är hela tiden, så känns som om han är rädd att jag ska lämna honom igen.
      Ja tänk hur de kopplar ihop sånt där och kommer ihåg. Det är säkert ändå så stora händelser i deras små liv att det hänger med länge.

Kommentera

