Sjukledig

Idag var det dags för ultraljud för oss igen. Varje gång är det lika nervöst underligt nog. Och som vanligt var de väldigt försenade på mödrapolin. Jag kan inte förstå att det varje gång är samma sak, jag minns inte att det skulle ha varit så tidigare. Och så hade vi igen en annan läkare. Hur kan det också vara möjligt? Det är ju ett så litet sjukhus så jag skulle tro att de inte är så många där men det här var nu den tredje vi träffade. Som tur så var hon också helt bra, trevlig och grundlig. Först den mindre trevliga inre undersökningen som jag nog aldrig blir van med och så tog hon B streptokock prov också. Det är något som säkert skulle ha blivit ogjort om vi inte hade gått där på extra kontroller. Allt var bara bra, vår lilla böna växer så det knakar och är ännu ungefär en vecka större och väger nu hela 1044gram. Så stor, inte långt ifrån Alma längre. Alltid skönt att se att det mås bra där inne och att allt fungerar som det ska. Jag berättade om mina sammandragningar som jag har ganska mycket av, också i vila nuförtiden och trots att allt såg bra ut och det inte har gjort någon skada så kom vi ändå överens om att jag skulle vara sjukledig nu 1,5 vecka och så ser vi sen hur det känns. Jag tror att det är helt bra att jag får vila och ta allt i min egen takt nu. Det är jobbigt att sitta på en stol 8 timmar om dagen. Mitt jobb är inte fysiskt tungt men det blir också tungt och obekvämt där. Och så borde jag ju få något gjort på kvällarna också och inte bara ligga på soffan sen för att det inte känns bra. Så kanske det här nog är för det bästa. Hon frågade också om det känns ok nu att bara gå på de vanliga rådgivningsbesöken efter det här och jag svarade ärligt att nog känns det ju bättre efter ett besök där när de kan kolla allt mycket bättre, så vi bokade ännu in ett besök där i vecka 31. Det känns bra, då är vi förbi Almas veckor så kanske vi kan slappna av efter det om allt då ännu är bra. Så jag är riktigt nöjd med dagens besök där, fast vi inte fick någon bild med oss men ärligt sagt så hann jag inte ens tänka på det då, och vi har så fina bilder från senast ändå. Sen fick vi ännu idag, äntligen, de sista svaren på genetik testerna som gjorts på Alma och det var precis som jag hade gissat, inget genetiskt. Så vi kommer aldrig att få en förklaring utan det var flera olika saker som påverkade och en jävla dålig tur. Men det känns mer än väl för mig. 3% risk löper vi för medfödda hjärtfel när risken annars är 1% så det är inte så farligt. Om vi mot förmodan någon gång skulle vilja ha ännu ett barn så får vi då också rakenneultran där på Kvinnis och det tycker jag är super. Idag har jag inte hunnit vila mycket, klockan var mycket innan jag alls var hemma men imorgon ska jag nog bara vila. Efter att jag har varit till labben. Ett evigt springas men bra att allt kollas noga. Nu ska jag njuta en stund av sparkarna innan jag söker hem storebror. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

10 reaktioner till “Sjukledig”

Kommentera

