Alla helgons helgen

Måndag igen då och jag är parkerad på soffan med en balja kaffe. Vi har haft en riktigt bra helg. På lördagen var det ju Alla helgons dag och vi var på gudstjänst till kyrkan. De läste upp namnen på alla som begravts här sedan senaste alla helgons dag och tände ett ljus för var och en. Jag ville väldigt gärna höra Almas namn nämnas och som jag gissat så var det väldigt känslosamt. Redan det att vi var tillbaka i kyrkan första gången efter hennes begravning, träffade prästen första gången efter det och allt sånt. Hon pratade väldigt fint igen också och jag snörvlade mig igenom gudstjänsten ända fram till nattvarden då jag äntligen kunde börja sansa mig. Samtidigt som jag satt där och sörjde min dotter så att det gjorde ont så sparkade hennes lilla syskon på för fullt. Så mycket blandade känslor. Oerhörd glädje samtidigt som det är en oerhörd sorg. Jag kan bara föreställa mig hur det kommer att vara sen när vi har vår baby här. Då om nånsin blir det väl blandade känslor. Efter kyrkan så tände vi såklart ljus på graven. Jag blev otroligt glad över att där brann flera ljus redan när vi kom. Det är sällan någon pratar om Alma så att någon ändå minns henne känns fint. Sen har vi mest bara tagit det lugnt resten av helgen. Jag var faktiskt ute igår och hjälpte pojkarna att rada lite ved och det gick helt bra. Det är värst att böja sig just nu, herregud så obekvämt och besvärligt och ofta får jag sammandragningar av det också. Så där annars så har jag klarat mig helt bra nu. De mesta sammandragningarna kommer ju när jag anstränger mig och nu gör jag inte det så mycket. Men någon enstaka har jag nog ännu, som för en stund sen här i soffan t.ex. Just nu vet jag inte alls hur jag ska kunna bestämma mig om jag ska försöka jobba ännu eller inte, men hoppas det klarnar under veckan. 

Det har också hänt en mystisk sak här hemma. Flera morgnar nu har det varit utspilld mjölk i kylskåpet och jag hittar inte varifrån det kommer. Det är på olika hyllor och aldrig där som just mjölken står. Jag hittar inget som är sönder men ändå får jag städa upp mjölk på morgnarna. Det är riktigt underligt och jag börjar tro att det är Alma som busar med mig. Jag vet att många får ”besök” av sina kära som gått bort, men det känns ju nog lite knäppt ändå att tänka att det skulle vara hon. Jag vill gärna tro det, så kanske jag bara håller mig till det. 

  

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

13 thoughts on “Alla helgons helgen”

  1. 💗 kram💗
    Vi var till vår plats och gjorde det fint och tände ljus. Satte även ner den sötaste och finaste lilla krans, helt mitt-i-prick!

    1. Tack! Förstår att det känns underligt.. Vi ville ha stenen så snabbt som möjligt, när vi dessutom hittade en som vi gillade. Kändes som det var färdigt hos henne sen.

Kommentera

