Soon to be storebror

Det här är något som jag har funderat mycket på, hur Adde ska ta det när han blir storebror. Egentligen är han ju det redan, men nu får han bli det så där på riktigt ska vi hoppas. Igår när vi kom hem från dagis och höll på att klä av oss så sa han plötsligt att snart blir jag stor. Jasså undrade jag. Ja snart blir jag storebror. Javisst blir du ju det! Lilla stora pojke. 

Vi har försökt prata med honom en hel del och förbereda honom på vad som kommer att hända. Men jag tror inte det går att göra det helt och hållet. Nu tror han att hans syskon ska leka med honom och rådda med hans saker, och att han ska få mata babyn direkt. Nå visst med flaska men han tror ju det är riktig mat. Jag hoppas han inte blir allt för besviken när det bara är en liten bajsmaskin som kommer att vara här den första tiden. 

Det var väldigt viktigt för mig att få hans rum klart i tid att han skulle hinna bo där innan babyn kommer och ”tar hans plats”. Nu har det ju gått över förväntningarna med flytten till eget rum. Han var också med och skruvade ihop spjälsängen och ställde den där bredvid vår säng. Inte en gång har han undrat över att den nu står där som hans säng stod. Han har knappt reagerat på att jag bäddat den. Mest intresserad är han nog över att han också har använt alla de här sakerna när han var bebis. Nu vill han ge saker och för små kläder vidare till sitt syskon, hoppas han vill det sen ännu. Det enda han inte vill ge bort är ena Tripp Trapp stolen, där har han surat en del när vi har testat newborn setet och förklarat att lilla syskonet ska sitta där. 

Han är ivrig över att få åka till mommo och mofa med Hugo när vi ska söka hem babyn. Åker vi dit nu så frågar han genast om jag ska fara efter babyn. Nå tyvärr inte ännu men snart hoppas jag. Han är nog viktig med allting. Men jag tror också att det kommer att vara svårt för honom. Hela hans liv har han ju varit vår medelpunkt och fått all uppmärksamhet och nu kommer någon som han måste dela den med. Han har nu redan svårt ibland om jag och Ben talar med varandra och inte direkt svarar honom. Han ska nog vara mittpunkten. Men nog ska det väl gå bra bara vi försöker att inte glömma bort honom och ger honom uppmärksamhet. Han är rätt så mammig just nu så får se hur han reagerar mot mig. Jag hoppas också att alla som kommer och hälsa på sen ser honom först och inte bara koncentrerar sig på lillen. Jag funderade också om vi skulle åka och köpa en present som han får ge sen åt babyn när hen är här, kanske det skulle kännas bra. Och kanske han också borde få någon storebrors present? 

Ja det kommer nog att vara stora förändringar för oss alla det här, men nog klarar vi av det och vem vet, han kanske tar det hur bra som helst. Jag tror ändå det går bättre nu än det skulle ha gjort för ett år sen, han är så pass stor och förståndig nu och man kan verkligen prata med honom bara man har tålamod. Snart ska han få bli storebror och jag får min ena målbild uppfylld med honom och hans lilla syskon. 

  
  

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

3 reaktioner till “Soon to be storebror”

  1. Adde komer nog o bli duktig storebror 💙. Här had vi o lite svårt o förstå de att man kan int mata bebisen mesama m.m. fast dom e äldre än Adde. O stor förändring blev de åt dom me, känsligt va de när vi kom hem när de va så spännande men snabbt blev dom vana 😊

    1. Joo hoppas det ☺️ Tror nog det kommer o vara en hel del svartsjuka, men nog börjar det väl gå bra sen. Idag pussa han magen före han for till lekis ❤️😍

Kommentera

