Magknip

Jodå magknipet fortsätter för Alissa. När vi började med Cuplaton dropparna så tyckte jag först att de hjälpte men efter någon dag var nog inte effekten så stor längre. Hon släpper nog ut mera luft när hon får dropparna men har ändå mycket knip. De flesta kvällar är ändå helt ok men sen ibland kommer det riktigt hysteriska kvällar. De jobbigaste är kanske att hon bara somnar i min famn, oftast på mitt bröst lite skumpande och sen är det omöjligt att sätta ner henne. Så jag får sova början av natten halvsittande med henne på mig. Idag ska vi på zonterapi och jag hoppas att det skulle hjälpa henne ens lite. Det är inte roligt att se henne ha ont och int kunna göra egentligen någonting för att hjälpa henne. Som tur så sover hon väldigt bra på nätterna sen när det lugnar ner sig, då orkar man ändå ganska bra med skrikiga kvällar.

Edit Så avbokades såklart dagens zonterapi och vi får vänta till tisdagen. Jippii…

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

13 reaktioner till “Magknip”

  1. Äsch, hoppas det går om med zonterapi. Jag tycker vår rådgivningstant sa att dendär kvällsskrikfasen skulle räcka ungefär till 6 veckor, sen sku magen börja va mer utveckland. Men det är ju individuellt det där!

      1. Vid två veckorsåldern brukar koliken börja och sluta vid 3månaders åldern! Förlåt 😩😔

  2. Oj nej, vad jobbigt! Hoppas zonterapin hjälper! Jag fick tipset att dricka mindre kaffe, sluta äta mörkt bröd och lök och det gjorde stor skillnad. Ännu reagerar han om jag äter mörkt bröd och då är han redan åtta månader :/

    1. Lök är stort nej här också, kaffe har jag provat att vara utan men det hade ingen effekt, försöker ändå att inte dricka så mycket. Jag hoppas också på zonterapin men nu flyttade den fram till tisdag först 😕 Nå, värre kunde det ju nog vara 😊

  3. Winston hade också (kolik) magknip som spädis. Vi gick på zonterapi hos Helena i Ekenäs. Tyckte tyvärr inte att det hjälpte oss, och cuplaton hjälpte inte heller. Massage och utpumpning av luft gav lite hjälp. Men det var bara jobbigt och till sist sinade min mjölk vid tredje månaden. Jag ångrar idag att jag inte började ge ersättning istället så hade juag dluppit känna stress över vad jag hade ätit etc. Det är något jag har i bagaget denna gång. Önskar att jag kan amma och att vi inte får ett till kolikbarn. I feel you! ❤️

    1. Nää Cuplaton funkar nog inte här heller, sen finns ju tydligen flera andra droppar också, om det nu sen lönar sig att prova. Hoppas på zonterapin ännu. Inte skulle jag kalla det kolik ännu, så mycket skrik har vi inte men helt tillräckligt för att det inte ska vara roligt för någon.

  4. Åh vad jobbigt! Vi använde de dropparna som heter KuplaStop, eftersom vår rådgivningstant hört många som tyckt att de varit bäst. Kan hända att de är ganska lika som Cuplaton, men tyckte iallafall att KuplaStop verkade hjälpa! Förresten har jag också hört att barns gråt och magknip i allmänhet kulminerar vid 6 veckor och sen blir det bättre (ifall det inte är kolik då alltså, men knappast!). Vet inte om det är sant, men jag tycker att det stämde. Kämpa kämpa!

    1. Men ååh varför måste det finnas så många olika droppar också 😄 Cuplaton hade nog ingen vidare effekt åtminstone, undrar nu om vi borde pröva några andra ännu. Vi får väl försöka ha 6 veckor som något slags delmål och hoppas det lättar sen 😊

      1. Ja exakt, himla onödigt med så många sorter! 😄 Och ofta vet man ju inte heller vilken gråt som är magknip och vilken som är något annat.. Hur ska man då veta om nåt fungerar?! 😄 Skulle inte säga att de gjorde mirakel direkt, men lite lättade det nog! Bara man ger så mycket som står (vilket är mycket!), har förstått att de inte har nån effekt om man fuskar och ger mindre.. Jaa delmål låter bra, inte roligt för nån när kvällarna går till skrikande :/

  5. Voj nej. Stackars Alissa, och resten av familjen också! Tur i oturen att det ”bara” är ett skrikfönster iaf, och inte något isittande.

    På Lowa fungerade det bättre med några droppar som man skulle ge 5droppar/dygn, inte Cuplaton som skall ges vid varje matning. Men vad hette dem? Cuplastop?

    1. Jo verkligen! Kvällarna är ingen fröjd nu men sen är hon istället nöjd på dagarna och sover bra nätterna så det är ju helt ok ändå. Joo det finns Kuplastop och Disflatyl som verkar vara ungefär samma, tänkte fara och kolla efter nån av dem och prova med det ännu ifall de funkar bättre än Cuplaton.

Kommentera

