Att pröva äta mjölkfritt

Jag har funderat mycket på det här med mjölkproteinallergi nu när Alissa har så mycket magknip och det är många som har sagt att det kanske kunde vara det. Jag tycker att hon kanske har varit skrikigare just de dagarna efter att jag ätit mycket mjölk. Jag började redan igår dra ner på mjölkprodukterna som jag äter och har uteslutit allt självklart. Finns här någon som läser som har erfarenhet av det här? Måste jag utesluta precis all mjölkprotein för att alls kunna pröva? Eller blir det bättre redan om jag lämnar bort självklara saker och kanske äter sånt som innehåller lite mjölkprotein? Märker jag skillnad efter en vecka, eller kan det ta ännu längre? Hur är det med soja, kan jag äta det? Jag har läst att många också är allergiska för det om de är för mjölk, så betyder det att alla sojaprodukter då också åker bort? Det känns som om det helt klart är värt att pröva på det här ifall det skulle hjälpa, men jag vill också göra det ordentligt isåfall så att jag inte gör det i onödan. Jag kan ju tillägga att idag har vi haft en mycket bättre dag än igår. Igår var också kvällen helt bra efter den eländiga dagen, hon skrek bara en timme ungefär där vid läggdags. Nu har hon börjat med kvällsskriket redan idag, så vi får se hur det går när hon ska sova. Och ännu en fråga, när har allergin sen växt bort?

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

13 thoughts on “Att pröva äta mjölkfritt”

  1. Jag har erfarenhet! Albert reageraderade när jag åt mjölkprodukter då jag ammade honom! Först lämnade jag bort självklara saker som lök, mörkt bröd mm. men eftersom det aldrig blev riktigt bra tipsade hon på zonterapin att prova lämna bort just mjölkprodukterna. Jag åt enbart soja produkter och använde dem till matlagningen överlag i typ 4 månader. Och det var lösningen för oss! Vågar inte säga hur snabbt det hjälptr men nog relativt snabbt, på några dagar.
    Sedan började jag sakta lägga till av vanliga mjölkprodukter i min kost och han reagerade inte mera. En allergi var det alltså inte frågan om i vårt fall utan överkänslighet.
    Då han fick ersättning under denna period så klarade hans mage bäst av Nan h.a ersättningen. Lite överkänslig var han nog även sedan om jag åt t.ex matsmältningsyoughurt (ex. Activia o dyl.)
    Hoppas du hittar ”var skon klämmer”! 🙂

    1. Just nu känns det faktiskt som om det här kanske skulle vara lösningen. Ju mera jag funderar och läser så kan det fakiskt vara mjölken som spökar. Ska nog fortsätta med det här och hoppas det ger resultat. Just nu sörjer jag mest påskäggen och all choklad 😂 Men måste väl försöka vara noggrann och lämna allt nu i början och sen försöka med lite i gången.

  2. Våra bebisar har endast varit halvskrikiga de första 3mån kvällstid så lika jobbigt har vi inte på något vis haft det. Men jag vill tipsa om mammate, som jag tycker hjälpte lite just mot magknipet. Weledas stillte är gott men dyrt, det teet som heter mammate har en smak som det tar längre tid att vänja sig vid:) båda finns i t.ex lifebutikerna. Teet ska dra länge, minst 10min o man borde dricka åtminstone en liter per dag. Finns också andra amningsten men de här två tycker jag bäst om. Hoppas det vänder snart för er!

      1. En liter är nog mycket, spec om man inte är tedrickare från tidigare😆 men det är ju bra med mycket vätska då man ammar. Teet innehåller bla fenkolsfrön som ska vara bra mot knipiga bebimagar. Vi prövade också zonterapi o ändring på kosten så svårt o säga exakt vad det var som hjälpte till sist. Kanske en kombo av allt:)

  3. Har inte själv erfarenheter men min kompis baby var känslig och hon fick nog lämna bort allt med mjölkprotein också. Barnet var nog åtminstone till två års ålder allergisk men sen växte det bort.

  4. Hej!

    Läkare misstänkte mp allergi på Lowa och vi började prata om eventuell mpfri kost för mig. Det de sa åt mig då var att det var viktigt att kosten blir 100% mp fri. Efter två veckors mp uteslutande vet man med säkerthet att all mp lämnat kroppen. Ytterligare två veckor efter det vet man att all mp lämnat bebisens kropp… Obs, du kan märka betydliga skillnader rätt fort ändå! Men sen då det gått fyra veckor kan man igen en dag testa mp kost, får bebisen bakslag vet man att det är mp allergi…

    Vad jag har förstått skall man ändå helt experimentera detta tillsammans med läkare för att få en fastställd diagnos..

    Lycka till! 😘

    1. Jo jag kommer att träffa barnläkaren igen, vill ändå helst börja pröva redan ifall det skulle hjälpa. Jag måste väl vara riktigt noggrann då, suck 😁 Tack ska du ha ☺️

    2. Just det… Åt mig sa de att jag inte skulle ersätta mjölken med soyaprodukter då de ofta är korsallergier på dem. Istället skulle jag bekanta med med havreprodukter och typ kokosmjölk. Havreprodukterna föll inte mig i smaken alls…
      Men jag såg en tidigare kommentar där det fungerat med soya, men då var det överkänslighet och inte allergi.. Svårt att veta vilket det är, så kanske ändå bäst att utesluta dem också…

      1. Jo det är just det som jag också har läst. Så tror jag inte ska äta soya heller för säkerhets skull. Svårt att veta är det ju verkligen, kan ju vara bara överkänslighet också, om det nu alls är mjölken. Men lika bra väl att lämna allt nu i början och sen pröva sig fram.

Kommentera

