Mjölkfri – hur går det?

Idag har jag ätit helt mjölkfri kost en vecka. Det har gått bättre än jag tänkte att det skulle gå. Så länge jag lagar mat själv och äter hemma så går det bra, det tar bara lite längre att handla då jag får lusläsa alla innehållsförteckningar. Men att äta någonting nånstans är nog svårt, mjölk finns i det mesta och jag har svårt att lita på när någon sen säger att det är mjölkfritt. Igår åt jag en bit kaka och idag har hon magknip genast på morgonen, så var den nu sen helt mjölkfri? Det enda jag egentligen saknar är ost, det finns ju ingen ost jag kan äta. Och så choklad då, för såklart har jag sån himo efter choklad nu när jag inte kan äta. Men har det blivit bättre då? Jag vet inte riktigt, jag tror det. På dagarna är hon mycket nöjdare nu, hon har börjat trivas lite borta från famnen, bl.a. babygymet är riktigt pop nu och hon t.om. somnade där en dag. Kvällarna är ännu skrikiga och mycket knip, men nog mindre än tidigare. Fredagen var en bra kväll med ungefär en halvtimme skrik och jag hann redan tänka att nu kanske det vänder. Så kom lördagen och hon skrek några timmar igen. Men så igår var det på minuten en halvtimme igen. Så jaa kanske det hjälper? Nu har hon ju magknip igen, är det nu sen för gårdagens kakbit eller något annat. Det är nog det svåraste när det tar sån tid innan man säkert vet om det hjälper. Och så kanske jag får i mig lite mjölk i misstag och vi tar flera steg bakåt igen. Besvärligt. Jag längtar verkligen efter den dagen då hennes magknip på kvällarna är slut och vi får ordning på kvällarna. Jag vill ha kvällsrutiner, få henne i säng och ännu ha en stund för sig själv på kvällen istället för att somna med henne fastklistrad i mig själv efter allt skrik. Men den dagen kommer. Och hur jobbigt det än känns att behöva äta mjölkfritt en tid framåt så hoppas jag ändå att det är lösningen. För jag vill verkligen ha en lösning för vår allas skull. 

  

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

3 reaktioner till “Mjölkfri – hur går det?”

  1. Hur gammal e hon nu? Vi hade de sådär skrikigt o jobbigt på kvällarna i ca 2,5-3mån. Han trivdes ingen annanstans än i famnen. Dessutom har han också reflux. men plötsligt en dag så lättade det. Fortfarande sover han bäst i famnen på dagarna, annars vaknar han efter halv timme, men åtminstone trivs han på golvet, babygymet o i sittern!Så hopp finns!

    1. Hon blir 2 månader nu på lördag. Jag hoppas ju också att det ska börja lätta snart, vi närmar ju oss den där magiska tre månaders gränsen 😄 Så skönt det skulle vara om det helt plötsligt bara lättade!

Kommentera

