Rådgivningar och annat

Idag var det dags för min eftergranskning. Allt var bara bra och jag är tillbaka i min form som jag var före Alma. Efter henne hängde ett par kilon kvar men nu har allt rasat. Amningen suger verkligen allt ur mig, jag äter som en häst och är ändå hungrig hela tiden. Läkaren försökte med allt våld truga på mig en hormonspiral, hon skrev t.om. recept på den redan men jag är inte riktigt övertygad. Jo det låter super så här i teorin, men jag har hört så mycket dåligt om spiral så jag är verkligen skeptisk. Ingen aning hur jag ska göra. 

Alissa hade också två månaders rådgivning. Allt är bra med henne, hon hade inte ökat så mycket i vikt nu men ändå tillräckligt enligt rådgivaren. 4860g och 58cm är hon nu. Hon blir väl lång och smal som sin bror. Hon skulle egentligen få första dosen rotavaccin också men vi sköt upp det ännu. Tydligen är det vanligare att de med känslig mage får problem efteråt och jag vill inte det nu när det just har blivit lite bättre och vi ännu till har dopet på helgen. Så vi avvaktar med det, och fortsätter med mjölkfritt och hoppas det skulle bli helt bra. 

Jag var också och handlade allt färdigt till helgen (tror jag) och herrijee så det var folk i butikerna redan. Jag tänkte att det skulle vara lite lugnt ännu idag, men tydligen inte. Och då är ju butikerna öppna alla dagar under påsken också. Dessutom finns tydligen havrevispgrädden bara i en butik i Ekenäs så vårt saldo blev till sist fyra matbutiker. Nu ska vi snart söka hem storebror igen så dit har den här dagen farit. Han har påskat idag med dagis och han var inte alls ivrig imorse så vi ska se nu hur det gick sen. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

7 thoughts on “Rådgivningar och annat”

  1. Helt samma här. Amning is the shit…om man vill gå ner i vikt vill säga. Jag känner mig som värsta matvraket. Går hela tiden o ser i skåpen efter någo att äta 😄

  2. Ja kan nån berätta lite erfarenheter om spiralen? Är själv också skeptisk men har ett recept som läkaren skrev ut och tyckte jag skulle fundera på.

      1. Du får göra ett skilt inlägg där man får berätta sina erfarenheter i kommentarerna 🙂

  3. Fick spiral insatt i höstas och kan nog säga att jag på det stora hela varit nöjd med den. Att man blöder/har flytningar större delen av tiden (för min del med några dagars paus emellan) de första 3 månaderna var ju lite jobbigt till en början, men man vande sig och nu 4,5 mån efter insättning har det avtagit betydligt och kommer bara som en flytning med allt längre mellanrum. Förhoppningsvis försvinner blödningarna helt så småningom, så skönt det vore att slippa dem de närmaste 5 åren! Och att slippa hålla på med p-piller dom jag säkert bara skulle glömma pga min glömska mammahjärna är också skönt. Har också sluppit den fruktansvärda mensvärken jag hade tidigare, superhärligt! I början kände jag av spiralen då och då, men numera rätt sällan och för det mesta tänker jag inte ens på att den är där.

    1. Ja alltså att slippa blödningarna helt är ju helt klart en av orsakerna till att jag skulle kunna tänka mig spiral. Och att inte behöva komma ihåg att ta piller, inte för att det aldrig har varit svårt för mig tidigare. Om man ändå kunde veta på förhand hur det skulle funka för en.

Kommentera

