Dopdag

Igår var det dags för Alissas dop. Som tur var så städade jag huset redan på torsdagen för på fredagen vaknade hon upp med ögoninflammation så vi fick spendera tre härliga timmar på jouren för att få träffa en läkare i fem minuter och få ögondroppar och salva. Så sjukt störande att det ska ta sån jävla tid när man är där med en liten bebis, och dessutom har ett sånt ärende som bara tar ett ögonblick. Det var mycket folk där såklart och lite personal, suck. Tack och lov så sov hon bara efter att ha skrikit hela morgonen hemma. Jag hann ändå baka lite när vi kom hem och sen åkte vi ännu till Ingå för att bada bastu. Så helt dålig blev inte fredagen. Igår var det sen dags för dopet. Alissa sov inte ordentligt här hemma alls före vi for, hon hade en hel del magknip hela dagen igår också såklart. Så det var en ganska skrikig dag, men riktigt bra gick det nog ändå. Adde kunde inte bete sig överhuvudtaget i kyrkan heller utan rusade runt som en dåre under hela dopet. Tur att vi hade en bra präst åtminstone för så värst lugnt var det inte med en som gallskrek och en som for runt som en virvelvind. En stund hann han ändå komma där med oss och fick torka huvudet på Alissa. Och namnet blev Alissa Alma Maria. Alma efter hennes syster såklart och Maria lika som jag heter i andra namn. Jag var lite orolig för hur vi skulle rymmas här hemma för fast vi bara hade bjudit de allra närmaste så blev vi ändå väldigt många. Men också det gick bra, och allt vi bjöd på räckte till. Dessutom hade jag ordnat nästan allting mjölkfritt så att jag själv skulle kunna äta. För trots att det igår var en dålig dag med en hel del knip så har vi annars haft riktigt bra dagar nu så jag vågar nog nästan säga nu att det hjälper att äta mjölkfritt. Idag t.ex. så har hon bara haft riktigt korta stunder med lite knip och gråt och det är många kvällar sedan hon har skrikit vid läggdags nu. Idag hade hon lite svårt att somna men inget skrik för det. Det är så skönt! Jag fruktar inte för kvällarna längre utan vet ganska säkert att jag hinner sitta en stund i lugn och ro på soffan ännu efter att barnen är i säng. Jag har börjat lägga Alissa samtidigt som Adde nu också och hon somnar oftast ganska snabbt. Hon somnar i vår säng men sen flyttar jag över henne i spjälsängen när jag går och sova och så sover hon där tills hon ska äta och sen fortsätter hon bredvid mig resten av natten. Halva natten får jag sova ifred nu och det är härligt. Men igår jaa, Adde hade också magknip på kvällen för han hade ätit för mycket godsaker och för lite mat. Det är lite svårt när det är både påsk och fest på samma gång. Båda somnade ändå som stockar sen efter dagen. Alissa fick fina presenter och vi fick kakrester att äta. En riktigt lyckad dag var det med andra ord och väl värt att stressa för lite. Idag har hon sovit bättre dagssömn och också varit på mycket bättre humör. Ögat börjar vara ganska bra redan även om jag inte har kommit upp i åtta gånger droppar om dagen. Det är väldigt ofta att droppa när hon dessutom sover minst en lång dagssömn. Nu har vi ännu en ledig dag och sen blir det en lugn vecka för oss. Vi har haft så mycket program hela tiden tycker jag så nu har vi faktiskt en vecka utan ett enda inplanerat program, skönt! Men en kaffe kunde vi nog gärna klämma in någon dag om någon skulle råka vara intresserad. 
  
  

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

2 reaktioner till “Dopdag”

Kommentera

