Nattningar

Det här med att natta två barn. Adde går och sova kl.20 och nu har det blivit passligt för Alissa att gå ungefär samma tid. Det är skönt sen när båda sover samtidigt men det är inte så enkelt att komma så långt alla kvällar när man som jag i nuläget är ensam om nattningarna 4/7 kvällar. Adde har så svårt att bara gå i säng och hållas där nu, alltid är det något som han ska springa med ingen skillnad hur man försöker gå på wc och hämta vatten och allt annat före han lägger sig. Och Alissa ska ammas och kanske tröstas för magknip eller annars bara finnas där för att ge tutten femtielva gånger. Det här är nog en av de situationerna då jag skulle vilja kunna dela på mig. Addes läggdags vill jag verkligen inte flytta på och ogillar starkt när den blir senarelagd, särskilt i veckorna. Och Alissas nattning tar oftast så länge så jag vill inte börja med det heller senare. Ibland är hon så trött att jag lägger henne redan 19.30 men tror ni inte att hon vaknar på nytt och gallskriker just då när jag ska lägga Adde ändå. Jag vill inte behöva kasta honom snabbt i säng och sen rusa igen heller. Ja det är inte lätt. Och det känns nu som om det kommer att ta ganska länge innan det går smidigt att få båda i säng samma tid. Hur gör ni andra med flera barn?

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

12 reaktioner till “Nattningar”

  1. Savanna sov jätte oroligt då hon var spädis men vi flyttade in henne nästan direkt i samma rum som Jimy o efter det sov båda som stockar.. Men det vara ju inte heller förevigt då dom nuförtiden ska leka o prata osv när det är läggdax så nu går dom skillt i säng men drt tar max 5min så sover den ena redan o såär det följande i tur 😙

    1. Så sköönt att dom somnar så bra 😊 Alissa sover bra sen när hon somnat, men det kan ta länge innan hon sover ordentligt. Och Adde somnar också bra bara han kan varva ner o inte springa av o an halva kvällen 😄 Nog blir det väl lättare med båda igen 😊

    1. Nej precis, jag tror nog vi också måste ha olika tider. Alissa går ganska ofta ren 19.30, men i och med att hennes nattning inte riktigt funkar så bra ännu så hjälper det inte så mycket. Men kanske det börjar funka snart så att det går. Kvällarna ensam är nog stressiga 😁

      1. Ja jisses. Alla tider ensam med två är nog lite småsvettiga, men definitivt kvällarna! 😊 Joo, allt blir ju faktiskt smidigare o smidigare med tiden. Hoppeligen blir hon småningom av helt med magknipen och då skall du se att hon finner en helt annan ro!!

      2. Haha du har så rätt! Jag tror nog kvällarna ensam med dem kommer att vara svettiga länge ännu 😁 Men japp, bara hon helt slipper magknipet på kvällarna så tror jag vi får en bra rutin och det redan med hjälp av det löper mycket bättre.

  2. Vi nattar båda i samma rum. Lillebror somnar i famnen i gungstolen och storebror somnar i sin säng under tiden.

    1. Det låter som ett riktigt bra sätt. Alissa är omöjlig att lägga ner om hon somnar i famnen, och Adde somnar inte om man sitter med honom, hah. Tror nog det kommer funka bäst med skilda tider hos oss, bara hon blir lite äldre och lättare att natta.

  3. Här var det så att jag oftast satt och ammade samtidigt som jag läste en bok eller skulle sitta hos storasyster. Sedan när hon somnat kunde man gå ner med lillebror och lägga honom sen när det var hans tur. Storasyster går isäng vid kl 19 och jag kommer faktiskt inte ihåg när jag la lillebror..kring 20-21, närmare 22 när han var riktigt liten… Nu för tiden lägger jag honom först vid samma tid som storasyter och så får han greja på i sin säng, pratar och leker med sitt kramdjur. Läser saga och nattar storasyster..sätter mig sedan i trappan på lika långt avstånd från bådas rum.. lillebror behöver man sällan gå in till många gånger och storasyster är nöjd när hon vet att man sitter utanför. Båda somnar själv, ibland snabbare än andra gånger. Så det blir bättre och lättare, men kommer nog ihåg gånger när lillebror bara skulle riva ner allt eller klättra upp i syrrans säng när man försökte lägga henne…pust.

    1. Jag försöker tänka på det att det blir bättre och lättare. Bara vi skulle ha kvällarna garanterat skrikfria så kanske vi skulle få en bra kvällsrutin för Alissa också och sen skulle det ren gå bättre. Fast jag nog tror att kvällarna ensam med barnen kommer att vara rätt svettiga länge ännu 😄

Kommentera

