Om att amma

Amning. Vilken hatkärlek jag känner för det. Med Adde kände jag alltid att det var lite besvärligt. Han fick aldrig greppet och jag måste använda bröstgummi och det var så kråtigt. Alltid skulle man fiffla med det när man skulle amma och sen skulle det tvättas varje gång och kokas alltid emellan. Nej suck. Sen när han började ta flaskan så ville han snabbt inte alls ha bröstet längre och amningen tog slut redan vid fyra månader. Min största önskan nu med Alissa var att hon skulle få ett bra grepp utan gummit. Så när de på BB trugade på mig bröstgummit igen för att hon inte direkt tog bröstet så blev jag nog lite sur. Jag använde det sen kanske två gånger och sen sket jag i det och tur det för hon tog ju hur bra grepp som helst utan det. Början var sen mycket mera smärtsam utan det, men bara man kom förbi den tiden så löpte det ju så smidigt. Men så kom det här med mjölkallergin igen och jag måste ju säga att det drar nog ner på både smidighet och allt annat med amningen. Jag måste konstant fundera vad jag äter för att hon inte ska få magknip. Hon är dessutom så känslig också för annat, inte bara mjölk, så det går mycket funderas åt ibland. Samtidigt så vill jag så väldigt gärna amma och har verkligen ingen lust att börja med svindyr mjölkfri ersättning heller. Den smakar väl dessutom skit har jag förstått så hon skulle väl inte ens vilja ha den. Det känns lite besvärligt just nu. På ett sätt vill jag och på ett sätt inte alls. Det är inte så länge innan vi kan börja med smakportioner redan, vilket också oroar mig lite, men det kanske gör att det känns lättare med amningen och inte lika stor press heller. Men jaa hatkärlek är det verkligen. Så smidigt när det fungerar men så sällan som det gör det helt utan problem. 

  

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

2 thoughts on “Om att amma”

  1. Intressan båda gångerna jag har varit på BB så har de tyckt att gummit är en dålig idé. Jag ville nog ha de i början men sen direkt när A fick något sånär grepp så lämnade jag det. Hatade att amma med C men nu går det nog jätte bra 🙂

    1. Det förstår jag mera att de tycker. Det störde mig mest nu eftersom jag hade sagt om det tidigare och de hade skrivit in det i mina uppgifter, och ändå kom hon med gummit direkt. Det går så mycket bättre här nu också än med Adde, om jag bara inte behövde fundera så mycket på vad jag äter, det förstör hela ammandet förvånansvärt mycket.

Kommentera

