Spyttis

På lördagen var pojkarna iväg på lite jobb. Det är så roligt att se Adde stolt åka iväg på morgonen när han får vara med pappa i lastbilen. Dessutom är han så duktig för det mesta när han är med. Så vi flickor fick vara i lugn och ro hela förmiddagen, ta en tupplur på soffan och sånt. På kvällen gnällde Adde på sjuk mage, han hade ätit en glass som inte var laktosfri så jag funderade inte mera på det. Ett tiden på natten kom han sen till vårt rum två varv och var lite halvt ynklig och gnällde ännu på ont i magen. Jag tänkte ännu bara att det var glassen som råddade. Men ändå efter att jag andra gången fört honom tillbaka till sängen så blev jag och fundera att det må inte vara någon magsjuka på gång. Det tog kanske fem minuter och så hör jag honom gråta och jag visste genast att nu har han spytt så jag rusade upp från sängen och fick honom in i vessan innan det kom igen. Spysjuka är nog det värsta barn kan ha när man har det överallt. Det känns som om man vill desinfiera hela huset efteråt och tvättmaskinen går het, mattor har vi inte på golvet nu heller. Stackaren var ynklig och grät att han ville till doktorn. Han förknippade tydligen spyttandet med det för senast han spydde så var när han hade hjärnskakning och måste till sjukhuset. Efter det här var det ju jätte lätt att somna om, jag låg bara och lyssnade när han skulle börja igen. Men natten gick bra och på morgonen verkade han normal igen och åt lite. Men det gick inte länge så var det dags igen. Sen vilade han och på kvällen märkte man att han började vara i skick igen för han började härja och bråka och vara sitt vanliga jag, skönt. Igår var han hemma och ”vilade” men idag har han varit tillbaka i dagis igen. Vi går och väntar nu ifall vi andra också kommer att få skiten eller om vi klarar oss undan. Jag hoppas verkligen vi slipper det, jag vet inte hur jag skulle orka sköta Alissa med magsjuka men nog går det väl om man måste också. Så vi håller oss mest för oss själva den här veckan ifall vi har någon smitta. Alissa har ännu stunder med grymt magknip som jag antar att kommer från vaccinet. Det skulle gärna få ge sig nu redan. Men som tur så är det ändå bara korta stunder. Hon har också börjat prata nu, världens sötaste ljud. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

6 reaktioner till “Spyttis”

  1. Oj fy ändå 😐 hoppas verkligen ni slipper magsjukan!
    Moa ha haft turen med sig o ha ännu int lyckas dra på sig en enda spysjuka så det får gärna hållas så 😀

  2. Vi hade också spysjukan på veckoslutet och jag är slut ännu idag och har lite ont i magen. Yngre sonen klarade sig lindrigare undan medan jag och äldre sonen spydde i kap på lördagen. Jag hade dessutom nästan 39 grader feber. Mannen har än så länge klarat sig. Vi har haft spysjukan på besök fyra gånger denna vinter/vår så nu räcker det.

    1. Åh fy usch! Jag lider verkligen med er, spysjukan är något av det värsta som finns. Fyra gånger! Jag skulle bli tokig. Jag har nu sprungit på vessan hela natten men inte spytt åtminstone så verkar kanske som om jag har fått någon lindrigare version.

Kommentera

