Alissa 3 månader

Tänk att igår blev Alissa redan tre månader. Den där magiska dagen då allt borde bli lättare, eller något. Här har det blivit det redan för någon vecka sedan. Vågar väl nästan säga att hon har noll magknip nu. Vaccinet är ur kroppen så det bråkar inte, jag äter ingen mjölk och försöker hålla mig från annat också som ger henne magknip. Ni kan nog inte förstå vilken glädje det är att ha en nöjd och glad bebis. Hennes mage fungerar på ett helt annat vis nu, antagligen en kombination av min mjölkfria diet och det att tarmarna har mognat. Hon trivs i babygymet i evigheter nu, eller bara med på golvet där som jag är. Hon är glad och ler och pratar för det mesta. Hon gråter nästan bara när hon är trött. Det är så här jag hade tänkt mig allt, nu har vi det bra. Jag vet inte hur stor hon är nu, vi går till rådgivningen vid halva månader tack vare att vi sköt upp första rota vaccinet. Men någon tungviktare är hon inte. Hon har storlek 62 på kläderna och vissa 56 går ännu. Äter med ca tre timmars mellanrum på dagen och endast en gång på natten. Hon somnar bra i sin egen säng nu på kvällen men när hon har ätit blir hon sedan bredvid mig. Det är nog mest bara frågan om lathet från min sida, men ganska mysigt också. På dagen sover hon oftast en kort tupplur på förmiddagen, i sängen, famnen eller bilen, beroende på var vi är. Sen 12 ungefär går hon ut i vagnen och sover ungefär tre timmar. Ibland behöver jag gå ut en gång till henne och ibland tio, väldigt varierande. Sen sover hon ännu en kort tupplur på sena eftermiddagen och så blir det natt 19.30-20 nåttag beroende på hur trött hon är. Hon trivs inte så jätte bra på mage men nog bättre än Adde gjorde och är också starkare än han var. Hon svänger lätt från mage till rygg och en gång har hon lyckats svänga andra vägen också för ett par veckor sen men det måste ha varit en lyckträff. Hon äter på sina händer och har lite börjat sträcka sig efter saker. Hon är också väldigt nära att skratta med ljud ibland. Det bästa hon vet är nog att se på Adde. Hon följer med väldigt noga när man äter något nu och vi kommer nog att börja med smakportioner vid fyra månader för henne lika som för Adde. Världens bästa Alissa, tänk hur lycklig man kan vara över att ha en sån här liten fis. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

6 thoughts on “Alissa 3 månader”

    1. Det sku inte bli till nånting här 😄 Men vissa dagar sover hon nog så oroligt att jag tycker att jag inte gör annat än springer ut och gungar på vagnen 😄

Kommentera

