Lilla pluttan vår

Idag hade vi tid för Alissas extra viktkontroll på rådgivningen. Hon väger nu hela 5660g och hade alltså ökat lite på 200g på 2,5 vecka. Senast hade hon fallit en kurva på vikten men nu hade hon hållits där på samma. Jag är lite trött på deras kurvor som man alltid ska stirra på, men de är väl bra också antar jag. Jag blev väldigt förvånad när hon frågade om jag ville att hon skulle skriva en remiss till barnpolin. Varför då? Läkaren hade tyckt att om vikten fortsätter att dala så måste vi dit men nu kunde hon ändå skicka oss ifall jag ville. Nä men på riktigt, varför då? Själv såg hon heller ingen orsak till det, Alissa är välmående, glad och pigg. Hon är nu bara liten och det är väl inget fel med det. Jag är lång och smal, pappa är liten och brorsan är också lång och smal. Allt tyder på att hon också blir en klenis. Nåjo allt bra och ny koll i slutet på juni. Nu äter hon ju redan en del mat och det kommer att öka hela tiden. Hon har börjat vakna tidigare på natten nu också och hon tyckte att vi skulle börja med gröt på kvällen ifall det är så att hon är hungrig. Det kan ju vara eller så kanske det bara är värmen nu också. Vi får se. Idag har hon sovit eländigt på dagen när det var så tryckande och asigt varmt. Sen var hon vaken nästan fyra hela timmar och blev bara sur helt på slutet när hon blev för trött, otroligt. Adde har varit världens bästa storebror och underhöll henne medan jag lagade mat idag. Hon skrattade riktigt ordentligt med ljud idag första gången och det var åt honom såklart. Härliga ungar när de båda skrattade för fullt, världens bästa ljud. Jag är så glad att de har varandra och hoppas de kommer att få en nära relation. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

5 reaktioner till “Lilla pluttan vår”

  1. Ja dessa kurvor! Vi har ju stött på några som ojjat och vojjat sig över Lowas tillväxt också. Usch och FY för sådant vojjande då de ser ett friskt och piggt barn framför sig! Och ja, skulle ni få en riktigt knubbig liten bebis vore ju det nästan märkligare 😂

    1. Ja men precis, huvudsaken är väl att barnet mår bra. Alla kan inte följa samma kurvor. Det skulle nog verkligen vara underligt om vi fick en knubbis 😄

  2. Aj håhhåh ändå. Det sku ju vara annat om barnet sku verka slött och sjukt på någo vis men normalt friska barn. Alla växer så olika.
    Moa ha o allti vari liten men tack o och lov så ha rådgivningstanten förstått 🙂

    1. Nå precis, alla är vi olika, redan som barn. Hon var nog sen också och tyckte själv att vi inte ska fundera alls på det, men ändå ska det alltid ses på de där kurvorna. Nåjo, inte går det nån nöd på henne 😄

Kommentera

