Bebisen och maten

Det här med att börja med mat åt Alissa har verkligen gått över förväntningarna. Hon skulle äta hur mycket som helst om hon fick och blir helt galen när hon ser skålen och skeden redan. Det känns som en evighet sen Adde var så här liten och jag minns inte alls hur snabbt vi ökade på maten och sånt. Nu är ju Alissa ännu bara 4,5 månad och hon äter väldigt mycket för att vara så liten. Hon äter lunch som är grönsakspure och där är vi redan uppe i tre iskuber och hon blir ännu förbannad när det tar slut. Sen får hon lite fruktpure efter att hon sovit. Det hade jag tänkt skippa ännu men började med lite plommon och päron och sånt för hon blev lite trög i magen. Men det visade sig vara risgröten som hon åt till kvällsmål som gjorde det. Så eftersom hon inte gillade den heller så sket jag i den och började med havregröt redan fast det egentligen är från fem månader man ska göra det. Och hon fullkomligt älskar gröten och skulle igen kunna äta hur mycket som helst. Det här känns som väldigt mycket mat för en så pass liten bebis, och ändå skulle hon vilja ha mera. Där till så ammar hon ju också efter varje måltid och några gånger där emellan. Matvraket. Jag undrar ju hur hon överhuvudtaget klarade sig på bara bröstmjölk när hon nu äter så här mycket. Men alltså när ska man vara uppe i alla måltider mat om dagen? Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Frysen är fylld med alla möjliga grönsakskuber igen och hittills har allt sjunkit med god aptit. Favoriten är broccoli och sen morot-majs. Sån här var Adde också som bebis men nu är han sen världens kinkbytta istället, tyvärr. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

6 reaktioner till “Bebisen och maten”

  1. Alltså jag kunde ha skrivit det här inlägget, komplett med storebrors kommentaren. lillasysters favorit har dock varit morot och batat, förutom gröt som typ är det bästa som finns!

    1. Haha så roligt. Batat blandat med något var favorit här också tills majsen kom. Inte för att det är så stor skillnad vad som bjuds, lika stort gapar hon ändå.

  2. Är det inte först vid 8 månader som dom rekommenderar att man ger alla 5 måltider vill jag minnas. Från 6 månader är det väl lunch mellanmål och kvällsmat. Herregud så snabbt man glömmer. Sonen är 1,5 år och jag kommer knappt ihåg det här mera..

    1. Det är nånting sånt jag skulle ha för mig också. Det känns långt borta, hon äter ju redan som 6 månader 😄 Jag kommer inte alls heller ihåg, man glömmer tydligen genast.

Kommentera

