Allergier och annat

Förra veckan blev inte riktigt som vi hade planerat då vi plötsligt alla var snoriga här. Jag har den värsta allergin jag har haft på år. Som gravid har jag inte lidit alls och de två senaste åren har jag ju också varit gravid den här tiden. Men nu är det annat. Och jag börjar undra om inte Adde också har lite allergi. Näsan rinner på honom men det är också allt. Lite hostar han ibland men inte nära på så att man kan säga att han faktiskt har hosta. Och det här har hållit på över en vecka nu utan att ändra någonting. Mysko. Så vi tog det mest lugnt hemma förra veckan och helt skönt var det när inte vädret var någon höjdare heller. Vi har inte helt retat gallfeber på varandra ännu åtminstone. Det underlättar otroligt mycket nu när sambon har ett jobb med regelbundna arbetstider så att vi faktiskt vet när han kommer hem. Det har han inte haft på många år, inte så länge vi bott ihop åtminstone. Men den här veckan ska vi försöka få in lite program igen. Idag blev det en dag i Ingå, imorgon har jag terapi och Adde ska till gamlafamo och fafa så länge så kanske jag och Alissa tar en tur på stan samtidigt när vi har chansen. Sen är vi öppna för förslag resten av veckan, nån som känner för en playdate??

Jag har en period nu då jag har grymma problem att få tag i sömnen på kvällarna. Ingen skillnad vad jag gör så slutar det med att jag ligger och rullar i sängen. Det leder sen till att jag är trööööött när Alissa vaknar för att äta och knappt orkar öppna ögonen för att ta henne bredvid mig. Samma sak ännu på morgonen när Adde vaknar. Sen är jag småtrött hela dagen men på kvällen när jag ska somna så är det omöjligt igen. Som tur så brukar det bli bättre efter en tid igen så jag hoppas verkligen det, jag som har somnat som en stock här tidigare. 

Jag började ju lite försiktigt äta mjölk också. Jag åt så att säga dold mjölk, t.ex. bröd som innehåller mjölk. Så åt jag lite ost någon dag och sånt där smått. Och Alissa då? Ingen reaktion! Absolut inte det minsta magknip hade hon. Men. Hon fick ett underligt eksem vid ena örat, som ser ut som allergiska utslag. Så för att se om det kunde komma av mjölken så lämnar jag allt igen. Det suger ju lite om magen tål det men hon får andra symptom istället. Nå vi får ju se hur det går. Det är som tur bara en liten fläck och det verkar inte störa henne alls. Jag smörjer med olivolja och ibland verkar det lite bättre. Jag vill verkligen undvika alla salvor så långt det går, åtminstone kortison som hon på rådgivningen genast tyckte att jag skulle börja med. Så det blir strikt mjölkfritt nu igen några veckor framåt och så får vi ta nya tag sen. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

15 reaktioner till “Allergier och annat”

  1. Weleda har en barnserie med salvor som är super, finns hos Melles i Ekenäs. Ekologiska o bra! Di doftar någo gräs/hö typ men man vänjer sig. Vi har tre olika+tandkräm o e jättenöjda. Tänkte ifall det kunde hjälpa lite också istället för kortison…

  2. Uff för att ha svårt att somna, vet hur det är. Hoppas det går om snart! Underligt hur fort de alltid rekommenderar kortison, huhhuh.
    Eksem och andra utslag e kroppens sätt att reagera på just nåt yttre, typ mat. Här smörjer vi oss med kallpressad jungfrukokosolja som finns att köpa i matbutiken. Den är så ren som nåt kan bli o går att äta. Den använder vi också som solkräm.

    1. Ja verkligen! Tänkte bli helt förbannad när hon genast pratade om kortison, det är nog det sista jag vill lägga på henne! Om det är pga mjölken så är det ju borta av sig själv efter ett pat veckor. Jag smörjer mest för att det blir lite torrt och skorvigt. Måste komma ihåg att kolla efter kokosoljan 😊

      1. Jo det blir en ond cirkel att börja med det! Ja det ska du 😊 det är hela familjens hudkräm här vid behov o en stor burk håller ganska länge. Tar bort smink med den också. Ha faktiskt blivig nojig med alla smörjor och skit som finns så försöker att använda det renaste.

      2. Nå precis, jag har inte heller använt ens någon vanlig fuktighetssalva på Alissa utan bara babyolja och olivolja. Det finns så mycket skit proppat i allt fast det påstås vara så rent och bra.

      3. Så är det. Och vissa babyoljor har en massa kemikalier i sig fast de ska vara så himla rena o bra.
        Har en sjukt bra bok om just det här. Om eksem o allergier hos familjer o alternativ till att sköta olika sår o krämpor me just annat än kortison.

    1. Nå sku det bli mera eller störa henne på något vis så jo, men som det är nu så nej. Det börjar se bättre ut nu så antagligen var det mjölken som orsakade det.

  3. Pröva calendulasalva (ringblomssalva) mot eksemet! Innehåller ringblomsolja, bivax och doftolja. Stärker huden samtidigt som den lindrar eksemet 🙂 Vet att Vildörtaboden i Karis säljer av den.

Kommentera

