Alissa 5 månader

På söndagen var det 26:e och Alissa blev 5 månader. Det största som har hänt den här senaste månaden är ju att hon lärde sig svänga från rygg till mage. Nu gör hon det hela tiden och sen försöker hon allt vad hon kan att komma framåt men hon har inte alls fattat hur ännu utan ligger mest och flaxar och blir förbannad. Allt åker i munnen och hon gnagar frenetiskt på allting så tandköttet kliar väl. Hon kommer ofta på nya ljud och det bästa var nog när det lät som om hon sa Adde Adde Adde hela tiden. Det blir väl hennes första ord. Hon äter lunch som är olika grönsaker, fyra iskuber sjunker lätt och sen amning till. Så mellanmål, frukt en halv burk och gärna skulle hon äta mera. Sen ännu gröt på kvällen en redig portion och amning efter allt och lite där emellan. Aptiten är det inga fel på och allt vi har bjudit har sjunkit bra. Förra veckan vägde vi och mätte och då var hon 5840g så någon klimp blir hon inte fast hon äter bra. På kläderna har hon storlek 62 och 68. På dagen sover hon två eller tre gånger, det beror på när hon vaknar på morgonen och hur långa tupplurer det blir. Idag t.ex. sov hon till 9 imorse och sen var vi till butiken så hon slumrade väl en stund i bilen. 13 satte jag ut henne och sova och hoppas hon sover två timmar, sen får vi ta en kort tuppis ännu 17-tiden. Natt tar hon 20, jag ammar henne och lägger henne i sängen och oftast somnar hon snabbt eller så ligger hon och pratar och somnar sen för sig själv. Oftast behöver vi inte gå in en enda gång fast vi lämnar henne där vaken. En sån lyx som jag aldrig trodde skulle komma där i ett skede! Nu har hon varit som en klocka och vaknat 4 för att äta varje natt. Många nätter har hon också varit vaken en eller många gånger före det och jag har fått ge tutten. Nätterna är ganska varierande ännu men nu har vi haft två bra nätter utan miljoner uppvakningar. Adde hade slutat äta på natten redan i det här skedet och visst skulle det vara skönt. Men om hon nu helst sover till 4 utan att vakna så är det ju bra. Glad och sprallig är hon för det mesta nu och skiner upp när hon ser brorsan eller pappa. Hon är nästan bara missnöjd när hon är trött. Så länge hon får vara med där jag är så är hon också nöjd. Jag har henne alltid där jag är i babygymet och pratar ofta med henne om vad jag gör, låter säkert helt idiotiskt men då får jag också saker gjorda. Det enda jag gör när hon sover är att dammsuga, men också det gjorde jag en dag när Adde lekte med henne i sitt rum. Duktiga brorsan. Så ja det flyter på rätt så bra just nu. Hon är glad och nöjd och vi har lite rutiner. Det ska bli roligt att se när hon kommer på det här med att åla. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

5 reaktioner till “Alissa 5 månader”

Kommentera

