Vikt och mat och sånt

Måndag och det betydde rådgivning för Alissa och vaccin igen. Jag var spänd inför hennes vägning. 6170 gram är hon nu och 65,5 cm. Så helt ok hade hon ökat i vikt men viktkurvan går ännu lite neråt och hon ligger alldeles längst ner, nästan på undervikt. Det var inget hon var orolig för alls eftersom hon mår bra, men det blev ändå lite och gnaga i bakhuvudet på mig förstås. Hon tyckte bara att vi skulle öka på maten om hon en gång är intresserad av att äta. Hon är i den åldern nu att hon börjar vara så aktiv att hon bränner mer än hon hinner få i sig. Nå portionerna just nu är så stora att vi knappast kan öka på dem, men vi får lägga till morgongröt och mellanmål då åtminstone. Jag kan inte förstå hur hon inte kan öka mer i vikt så som hon äter. Mammas flicka tydligen, jag kan ju också stoppa i mig vad som helst utan att det märks. Hon äter allt med god aptit, så länge det inte innehåller vitlök, och att få äta själv är ganska skoj. Det är svårt för oss att få äta ifred nu utan att hon också får något så jag brukar försöka ge nånting som hon kan kladda på med själv samtidigt. Makaroner har varit bäst hittills. Jag måste verkligen sätta in mig i det här med fingermat för just nu har jag noll ideer på vad vi kan ge henne. Jag tänkte att åtminstone mellanmålet ska hon få äta själv, däremellan måste vi nog mata så att hon får i sig tillräckligt ännu. 

Vaccinationerna gick också bra. Det var sista dosen rota vaccin och så två sprutor till. Ikväll var hon ändå väldigt missnöjd och olycklig mest hela tiden. Jag vet inte om det var magen som var sjuk eller något annat. Jag gav en suppare och ändå tog det evigheter innan hon somnade, hon bara tvinnade på i sängen och grät emellan. Hoppas hon sover bra nu ändå så är det nog bra igen imorgon. 

Så där förövrigt så rinner näsorna på båda barnen igen. Den här sommaren har verkligen varit bedrövlig med alla flunssor för vår del. Hela tiden är det något. Jag hoppas det här går om snabbt så vi kan njuta ordentligt av det fina vädret nu. Jag vill verkligen få in några stranddagar nu om det en gång ska vara varmt. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

2 reaktioner till “Vikt och mat och sånt”

  1. Vi fick rådet att lägga extra olja i maten, men det rådet har ni kanske fått redan.

    Små bitar bröd med osaltat smör kunde du kanske ge som fingermat. Eller en bit melon att suga på. Batat och morot som varit i ugnen är också mjukt och bra. Likaså banan.

    1. Jo olja blandar vi alltid i maten, det hjälper hennes mage att hålla igång också. Batat och morot måste jag laga i ugnen, det tror jag hon skulle gilla 😊

Kommentera

