Mina tankar om könsneutralitet

Inspirerad av Malin har jag funderat en del på det här med könsneutralitet när det gäller barnen. Egentligen har jag funderat länge redan på det, men nu känner jag att jag ska skriva lite om det. Jag tycker ärligt att diskussionerna om det här, som verkar pågå hela tiden nånstans, är jobbiga. För mig är pojkar alltid pojkar och flickor är flickor. Särskilt färg på kläder är ett enda tjafs enligt mig. Adde har alltid haft mycket blått och pojkfärger. Jag gillar det. En ljusröd kragskjorta har han haft men annars är nog rosa inget jag sätter på honom. Inte heller klänning. Nej inte ens fast han själv skulle vilja ha det, så hemsk är jag. På Alissa kunde jag bra ha pojkfärger men ändå har hon nästan alltid rosa, och det för att jag älskar rosa och att få klä henne i klänningar och flickigt. Alla får ju göra som de tycker, men det är inte heller fel att inte klä sin son i rosa osv. När det sen gäller leksaker tycker jag det är en helt annan sak. Adde får leka med dockor hur mycket han vill och Alissa med bilar. Ändå väljer han oftast hellre bilar helt av sig själv. Får se hur Alissa blir, antagligen kommer hon också att gilla maskiner för att brorsan gör det och isåfall är det fine. Men jag tänker inte heller truga på henne dem lika som jag inte trugar dockorna på Adde. De ska få välja själv oberoende hur de sen väljer. Jag behöver heller inte göra en stor grej av det. Min dotter får leka med traktorer och det är helt naturligt, inget jag behöver skryta med bara för att hon är flicka. Jag kan ärligt säga att vi har sysslorna här hemma väldigt uppdelade enligt kön också. Och det är helt okej. Jag sköter oftast mat, disk och tvätt medan Ben sköter gräsklippning, snöskottning och ved osv. Sen hjälper vi varann när vi kan och hinner. Jag känner inte att jag behöver kunna såga ved bara för att det ska vara jämnt. Ja så vi är väl hemskt traditionella och gammalmodiga här hos oss. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

23 reaktioner till “Mina tankar om könsneutralitet”

  1. Och vi e lika gammalmodiga på stråket likt ni i Snappis😆 Håller så med dig om allt!
    Men stackars Adde, tänk om han vill ha klänning (🙊😆😂) Då får han komma på maskeradutklädningsfest till oss 😁

    1. Ja vet du den dagen får han nog vänta på, stackars barn 😄
      Aj jag trodde nog det var du som bytte däck på bilarna och sånt, bara för jämställdhetens skull 😉

  2. Låter som mina tankar. För mig är det absolut fine om ens barn själv väljer en bil framför en docka men att ”truga” på en viss leksak eller t.ex. pippiflätor på en kille ”bara för att vi alla ska bli så könsneutrala” fattar jag inte. Får vi en pojke så sku jag aldrig lägga klänning på honom eller babyrosa spetskläder. Folk får tycka jag är helknäpp men… att truga på hårband, diadem, flätor o prinsessklänningar på pojkar sku jag själv aldrig göra, däremot sku jag acceptera det om han själv sku välja det.

    Sku en vän ti mig säga att dom typ önska lite mera att babyn sku ha varit en flicka och sen var det en pojke och bara klä den med riktigt flickiga kläder, då menar jag spetskläder, o rikit ”flickflickigt” så sku jag nog lite undra om de alls är nöjda med det andra könet.

      1. Precis. Och i mina ögon är fortfarande man en med penis och kvinna med sina könsorgan och en kvinna är det som bär på ett barn och det hoppas jag definitivt får vara så att det int också blir orättvist att int karl kan va gravid o blaaaaa

  3. Amen Sister!! Å den dagen nån kommer å kallar mina pojkar för ”hönor” (hen) 😋 så får den personen en smäll på käften!!! Pojkar e pojkar å flickor e flickor!!!
    Visst kan de vara bra med lite mera jämlikhet här i världen, men varför ska de alltid gå till ytterligheter!!?? 😲

    1. Alltså hen, det är nog sen en sak för sig det. Passar int i min mun iaf 😄 Absolut bra med jämlikhet men man behöver inte överdriva med allt, och gå an om det hela tiden.

  4. Alltså ärligt så klär jag Melissa i rosa för hon är en flicka. Medan jag var gravid trodde vi det var en pojke vi väntade och allt var ljusgrönt o blått och pojkkläder i mängder. Men vi fick en flicka och jag medger att ALLT blev rosa
    😂 men alltså, jag har en flicla och jag vill gärna att folk ska se att hon är det också. Jag blir inte sur om någon frågar om det är kille eller tjej. Och visst kan jag lägga på henne nåt annat än rosa men jaa..hon är en tjej och där med det. Så länge jag väljer hennes kläder kommer det nog vara så också.
    Sen bor vi ju på landet, där det hör till att tjejer kör också traktor och kanske skjutit med ett vapen/gevär- det gör oss bara lite tuffare 😉 hheehee. Nej men jag tycker också sånthär är jobbigt..kan inte det rinna ut i sanden redan? 😅

    1. Nå helt samma här! När jag väntade Alma och vi inte visste om det var flicka eller pojke så tänkte jag att ääh nog kan hon ha Addes gamla kläder fast hon är flicka isåfall. Nå sen när vi visste att Alissa var flicka så köpte jag allt rosa 😄 Ännu har jag nånting blått kvar men nää jag vill nog hellre ha rosa 😄 Så flickigt som möjligt och jag är nöjd, haha.
      Det har nog hållit på tillräckligt länge tycker jag också det här, folk kunde börja fundera på annat nu redan 😄

  5. Intressant ämne, tänk att det kan störa folk hur andra klär sina barn 😂 många har nog trott att vår pojke är en flicka för att han haft storasysters gamla halare och mössor men inte stör det mej.

  6. Här har J pojkfärger på kläderna,nån enstaka fin skjorta i rosa har han faktiskt haft 😀 men inte att han använder klänning eller ens får naglarna lackade. I lekis har han faktiskt klänning ibland.. Som utklädnad hoppas jag 😂😂 men Rött får han gärna ha då han passar så bra i den färgen! Och med S tänkte vi att hon kan ju ärva Js kläder men det har vi nog inte endå gjort,det är dockor o rosa som gäller här! O klänningar o strumppisar i mängder 😄 men leksakerna delar nog båda på. Mest bilar osv när dom båda leker,annars smyger S iväg o pysslar med sina docksaker o J med sina tåg eller bilar😍😍 o här använder vi heller ALDRIG hen.. Jag blir bara så arg bara jag hör det ordet 😂😂

    1. Låter exakt som här, t.om. det där med klänning på dagis 😂 Men det är nog som utklädnad, haha😂 Jag tänkte hela tiden att en flicka kan ju ha Addes gamla kläder, och så mycket lättare sen när man kan ha rosa och alla andra färger. Nå nää nu vill jag ju ha bara rosa 😂 Rött är så snyggt också på pojkar, det har Adde med. Där tycker jag sen att en del överdriver också för när han hade en röd halare var det ett jäkla hallå om det för att han är pojke 😄 Alltid nånting 😂

  7. Vi har nog en massa blått, grönt, brunt osv på vår flicka och det har jag inga problem med, så länge det inte är väldigt typiskt pojkaktigt mönster som bilar, traktorer osv för det skulle inte kännas OK. Men hon har massor av rosa och andra flickiga färger också, och nog älskar jag ju att få köpa klänningar och sånt till henne när hon nu ändå är flicka. Jag skulle aldrig klä en pojke i rosa och blommigt eller klänning, skulle helt enkelt kännas fel. Är så pass gammalmodig av mig jag också. Suckar inombords när jag ser att någon klätt sin pojke i rosa, samma sak när de låter håret växa långt på pojkar, bara för att de tycker det är så gulligt med lockig hår… Tänker alltid att de där hade tydligen hellre velat ha en flicka med långt lockigt hår… Nä, låt pojkar vara pojkar och flickor flickor, och acceptera att könen är olika istället för att förvandla alla till ”hen” (vilket är ett ord som nästan missbrukas i många sammanhang bara för att man vill hålla allt så förbenat könsneutralt och inte kan skriva rakt ut vilket kön det handlar om)!

    1. Jag tänkte alltid tidigare att oj så enkelt med en flicka då kan man använda alla färger. Nå, nog har vi något som är blått osv men eftersom jag själv älskar rosa så har jag ju nog kört på för fullt med rosa nu när jag en gång har chansen. För på sonen skulle jag inte lägga rosa. Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra om han själv i butiken skulle välja en skjorta med typ hello kitty på. Vår pojke är nu i den åldern då han är väldigt intresserad av kroppen och särskilt det här med att han och pappa har snopp men inte jag och lillasyster. Jag undrar ofta hur de här ”hen människorna” förklarar det för sina barn.

Kommentera

