Att kunna hjälpa och stöda

En sak som jag plötsligt har börjat tänka på är hur jag ska kunna stöda och hjälpa barnen bäst när de börjar i skolan. Jag har själv alltid haft lätt i skolan. Jag lärde mig läsa, skriva, räkna och allt sånt enkelt. Jag har aldrig behövt läsa mycket och repetera utan det har fastnat och jag har helt enkelt haft väldigt lätt för att klara skolan. Men tänk om någon av barnen har svårt att lära sig t.ex. att läsa, hur ska jag då kunna hjälpa? Skulle det nu hända skulle jag aldrig klara det. Just nu är mina nerver helt på noll och jag exploderar konstant (hej dåligt samvete dagligen). Jag skulle inte kunna sitta och öva om och om igen på något. Adde är dessutom sån just nu att rättar man något som han säger så tror han inte, han är så fruktansvärt envis och han har alltid rätt enligt honom. Så det skulle verkligen vara en utmaning att läsa läxor med honom just nu. Som tur så har vi ju några år till det här ännu så jag får lite jobba på det här, att verkligen ha tålamod och kunna hjälpa på bästa sätt. Jag hoppas att de också får det ens relativt lätt i skolan, men vi har också mycket läs- och skrivsvårigheter i släkten så det återstår att se. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

5 thoughts on “Att kunna hjälpa och stöda”

  1. Känner igen det du skriver. Har också funderat på det lite nu som då. Jag har ju själv haft och har jätte svårt i matematik, hoppas verkligen att M får det lättare.
    Hon är också super känslig om vi försöker lära henne o hon int kan direkt, då tappar hon tålamodet direkt o vi får int ens diskutera det just då. Däremot har hon hittills tagit jätte bra emot hjälp av andra o hon får fint beröm från förskolan.
    Oftast blir dom så stora o utvecklas otroligt fort i förskoleåldern 😊 så Adde kommer att växa massor innan han är i skolan!

    1. Joo som tur så ska han ju inte till skolan ännu 😄 Tror nog han får lite mera tålamod tills dess, och att han förstår när man rättar honom. Nu stänger han bara öronen 😄
      Jag har nog jätte svårt att tänka mig att sitta och laga läxor med honom nu, men nog ska det väl gå på något vis sen när vi är där.

      1. Ja alltså alla säger ju att de kommer o vara så lugna sen som tonåringar när de håller på som minitonåringar nu ren 😄 Hoppas kan man alltid 😂 Hoppas han kommer att tycka om skolan också. Att han sku vara ens lite som jag 😂

      2. D vill jag se 😆 för vihar no en mintonåring här periodvis 🙄
        Jo verkligen, d sku va så skönt om motivationen sku finnas från början 😊 då e man redan långt på väg!

Kommentera

