3 saker jag saknar i vårt hem

Vi bor ju i ett gammalt hus, byggt -49 om jag inte minns fel. Ett evigt renoveringsobjekt. Allt ska lagas om så det tar tid när vi dessutom gör nästan allt själv. Tre våningar har vi, full stor källare, en stor mellanvåning och så en lite mindre vindsvåning. Mellanvåningen är så gott som klar, det är ju där vi bor nu då. Källaren är halva i skick och andra halvan är ingenting. Övrevåningen är nästa projekt, där ska bli vårt sovrum. Men jag tänkte nu skriva om tre saker som jag verkligen saknar här i vårt hus. Sånt som jag absolut skulle laga om vi byggde nytt hus. 

  1. Hjälpkök. Det här är något jag verkligen skulle vilja ha. Ett stort hjälpkök med plats för tvättmaskin, torkställningar, mycket skåp och det allra viktigaste, en egen ingång och kaklat golv med golvsil. Drömmen, att få ta in smutsiga barn där och lämna alla kurakläder och stövlar och bara skölja av dem. Vi har i planerna att göra om vår veranda i något skede så att den blir varm och får just en golvsil. Men det blir väl sen när barnen redan är tonåringar. 
  2. Förvaring. Här gäller alla sorter. Skåp, förråd, skrubbar vad som helst. Det finns absolut ingenting i vårt hus. Jo en kall vind, men det är inte så mycket man kan förvara kallt. Så gissa hur svårt det har varit med alla barnkläder och prylar som vi sparat efter Adde. Nu jublar jag när jag säljer bort allt efter hand och slipper alla grejer i alla knutar. 
  3. Terrass. Jaa en terrass och gärna med tak vid trappan. Lyxen att kunna köra ut vagnen där i alla väder. Det här är ju nog något vi har tänkt bygga, nångång. Tack vare källarvåningen så är vårt hus ganska högt, särskilt på solsidan där vi vill ha terrassen så den blir hög, och stor. Tyvärr inget projekt som vi fixar så där bara. Men vi hinner. Den blir ingen hjälp för det här med att köra ut vagnen på då men det ska jag väl överleva. 

Annars gillar jag nog vårt hus. Det är mycket man får kompromissa med när man köper gammalt. Skulle vi bara ha mera tid, och pengar så att vi kunde få allt gjort. Övrevåningen åt oss föräldrar och så bastun i källaren är högst på listan nu. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

3 reaktioner till “3 saker jag saknar i vårt hem”

  1. Förråd och förvaringsutrymmen känns det som man aldrig har tillräckligt av. Och det där med terrass med tak är nog huippu faktiskt. Då kan man ha babyn ute o sova i ur och skur.
    Kanske blir ert hus också riktigt drömmen i nåt skede❤ finns så mycket man hela tiden sku vilja greja men det är jätte dyrt att fixa och så måste det finnas tid också.

    1. Nej verkligen inte, alltid har man för mycket saker 😁 Vi får ha henne i vedlidret här om det ösregnar 😂 Det går ju, men visst sku det vara så mycket lättare och smidigare med terrass med tak.
      Jaa kanske nångång, eller så tröttnar vi före det 😄 Sku det inte vara så kiva ställe så skulle jag inte fundera på att flytta. Men nu sku jag helst riva hela skitet och bygga nytt här 😁 Men som sagt, tid och pengar.

Kommentera

