Alissa 8 månader

Idag blir vår lilla regnbåge redan 8 månader. Herregud, bara en månad mammaledigt kvar! Helt sjukt. Nu får det nog lov att bromsa lite tycker jag. Jag är så innerligt lycklig över att vi har Alissa. Jag har njutit på ett helt annat sätt av den här babytiden med henne än med Adde. Det känns också som om vi har ett speciellt förhållande hon och jag, hon kommer alltid att vara lite speciell för mig. Adde igen är också det för att han är vår första, och så är Alissa den där efterlängtade efter Alma. Svårt att förklara men kanske någon förstår. 

Vad är nytt då? Tjaa. Hon äter större portioner, men annars går vi i samma takt. Hon äter nu av de större 8 månaders burkarna när hon äter färdig mat och så har jag försökt laga lite mera lika mat som vi själva äter åt henne. Bitar är inget problem fast hon ibland nog grimaserar lite. Gröten är nu också bara vanlig gröt med olika sorters flingor och hon äter grymma portioner av det både morgon och kväll. Favoriten till är hemlagad äppelmos. Tur att vi ännu har äppel för vår frys är så full att jag inte kan laga mycket dit. Och så ammar jag ju ännu och har inget intresse av att sluta heller när det fungerar. Jag kan äta mjölkprodukter utan att hon reagerar men när hon själv äter något innehållande mjölk är jag ännu lite osäker. Så vi fortsätter pröva oss fram försiktigt. 


Hon sover fortfarande bra. En gång på morgonnatten vill hon oftast äta. 5 ungefär brukar det vara, ibland redan 4 och ibland först 6. Hon kan också ibland somna om utan mat och sova till morgonen, så jag undrar om hon alls behöver den där ena nattamningen. Jag har ändå inte orkat ta tag i det ännu, hon är ju liten och en gång är helt ok. Ofta blir hon ännu sen bredvid mig och sova men sover också bra hela natten i egen säng. På dagen sover hon två gånger nu. Längden varierar ganska mycket men ungefär 1-1,5h per gång. Blir det kortare så kan hon ännu ta en tredje kort tupplur. 


Motoriskt sett så är väl det nya att hon stiger upp på knäna i krypställning nu hela tiden och står där och gungar. Jag hoppas nästan för hennes skull att hon snart fattar att åla eller krypa för hon blir så förbannad när hon bara skuffar sig bakåt och kommer längre ifrån sina saker hela tiden. Hon rullar också väldigt mycket och tar sig mest framåt så. Annars så väntar jag egentligen inte på att hon kryper. Vi har så mycket som måste barnsäkras här hemma. Jag har sett på det ett par månader redan men antagligen får jag inget gjort ändå före hon faktiskt är där. Sitter gör hon också ganska bra nu, och svishar runt med sin gåstol. 

Glad är hon fortfarande för det mesta. Brorsan är det bästa som finns, hon blir aldrig så glad som när hon ser honom. Annars är hon väldigt försiktig och kan främja ganska mycket nu. Det här är så ovant för Adde gjorde aldrig egentligen det och har aldrig varit blyg. Men det går väl om. Två tänder har hon och får se när följande kommer. Ingen brådska för min del för hon biter redan ibland med de där två och det räcker mer än väl. Imorgon ska vi till rådgivningen för 8 månaders läkarkoll så vi får se om hon växt något nu då. Världens bästa lilla flicka. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

2 reaktioner till “Alissa 8 månader”

Kommentera

