Nattamning

Jag har funderat på det här med nattamningen på sista tiden. Jag tänkte att det skulle gå lika med Alissa som med Adde, att hon bara vaknar senare och senare och till sist inte ammar alls på natten på det viset. Men nej så gick det ju inte. I flera månaders tid har hon nu vaknat 4-5 tiden för att amma. En kort amning och så sover hon igen. En handfull nätter har hon somnat om utan mat och då sovit ända till morgonen. Det här får mig ju att tänka att hon egentligen inte behöver den där ena nattamningen längre. Jag har bara inte orkat och haft iver att ta tag i det då hon nu ändå är liten. Men jag börjar känna att jag gärna skulle slippa det snart. Ni som har erfarenhet, när har ni slutat mata på natten? Hur många nätter tog det innan hen sov genom natten utan att vakna? Det känns onekligen som att hon vaknar bara av gammal vana samma tid varje natt och jag undrar hur svårt det skulle vara att bryta vanan. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

5 reaktioner till “Nattamning”

  1. Vad jag kommer ihåg så slutade jag nattamma tvåan då han var ungefär 8-9 månader. Tror han mest åt av gammal vana, gick att sluta utan dess mera problem. Men sova hela nätter, näää det gör vi inte ännu heller och han är snart 2.5 år 🙂

    1. Ja det skulle ju vara nu för oss. Jag var redan helt inställd på att sluta men nu vet jag inte igen. Det blir väl spontant sen bara när jag plötsligt känner att jag orkar 😄 Men jaa, får se hur det går med hela nätter här också. Alltid är det någon som är vaken känner jag och redan att gå på vessan känns som om det stör nattsömnen allt för mycket just nu.

  2. Ingen direkt erfarenhet.. men med Lowa hade jag bestämt taktik, men så gick ju hon och slutade amningen helt på eget bevåg.. Nu vet jag inte om den här taktiken funkar då ni inte har jätte mycket amning?! Men det jag läst om och som jag tror på är att ta ”fönster” då man inte ammar. Innan och efter det fönstret får barnet amma som vanligt. Sen skjuter man på det fönstret med 30min i taget. Så om hon oftast ammar 4/5 tiden så börjar du med att du inte ammar före 5. Sen skjuter du till 5.30, sen 6.00 osv. Utfasningen tar ju några veckor, men det blir inte timtal av gråt från dag 1…

    1. Det låter ju faktiskt ganska klokt, o så blir det som du sa inte timtal av gråt och super jobbigt. Måste prova för det känns som något jag skulle orka med också.

Kommentera

