Ett ljus för vår Alma

Idag är det internationella dagen för alla de barn som lämnat oss för tidigt. International baby loss awareness day heter det på engelska. Det är väl mest meningen att lyfta fram ämnet och prata om att det verkligen händer. Ingen tabu och inget man behöver skämmas över. Man tänder också ljus för våra småttingar kl.19 ikväll världen över. Här brinner ett ljus varje kväll särskilt nu när det är mörkt på kvällarna igen, men ikväll kommer jag också att tänka lite extra på alla andras barn som inte heller får vara här med oss. Vi känner allt för många som har mistat ett barn. 

Och vår älskade Alma. Snart skulle hon ha fyllt två år redan. Helt otroligt att det har gått så länge. Det känns inte alls så. Men sen när jag ser på Alissa så förstår jag ju att tiden verkligen har gått. Det bara känns som om det var alldeles just som allting hände. Snart två år och ännu har mitt minne från den där dagen inte blivit något skarpare alls. Jag börjar sakta godkänna tanken att det helt enkelt var så traumatiskt att min hjärna har stängt av det helt. Det känns oerhört jobbigt att inte ha de där klara bilderna av henne och hur det var just då, jag har bara små bitar som jag minns och mera känslor än verkliga bilder. Men jag vet att det kan vara så och jag får bara acceptera det. Det är ju inte som om jag har glömt henne. Hon finns där och alla minnen med, min hjärna vill bara inte släppa fram dem för det är för smärtsamt. Kanske lika bra så också. Älskade lilla barn. Jag ser ofta skuggor som rör sig i utkanten av mitt synfält, särskilt på kvällarna och i vår hall. Jag vet inte om det också är min hjärna som spelar mig ett spratt, men jag gillar tanken att det är Alma som är här hos oss. Med oss hela tiden och ser till att vi har det bra. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

7 thoughts on “Ett ljus för vår Alma”

  1. ❤ Ska tända ett ljus åt Alma ikväll.
    Men vah, är det ”redan” snart två år sedan!? Tiden går nog så fort…
    Alma vakar nog över er alla 😇

  2. Tror det e nån försvarsmekanism som gör att minnena e bleka från den dagen.
    Här har vi väldigt olika syn på våran fruktansvärda dag för över 13 år sedan. Vissa saker ser jag glasklart framför mej medan andra känns dimmiga.
    Alma är nog säkert och kollar in att ni alla har det bra❤️

    1. Precis så är det nog. Vi kommer också ihåg olika saker, och just så där är det för mig att vissa glimtar är helt glasklara medan det mesta andra bara är dimmigt. Jag tänkte först att kanske minnet kommer tillbaka men jag tror inte det.

Kommentera

