Mjölk och vikt och allt det där, IGEN

Jag skrev aldrig om hur det gick på vårt rådgivningsbesök i veckan. Vi skulle ju träffa läkaren för att prata om den möjliga mjölkallergin. Så som jag gissat så fick vi inte mycket hjälp därifrån. Det positiva är väl att läkaren ringde barnpolins läkare och pratade med dem. Men tydligen är det inte lätt att komma vidare dit. De tyckte nu att vi skulle pröva med den här mjölkfria ersättningen och en annan icke mjölkfri i två veckors etapper. Två veckor den här, två veckor en annan och så samma om igen. Reagerar hon sen ännu på den icke mjölkfria så skulle vi ta kontakt. Och reagerar hon hårt under de där två veckorna så skulle vi såklart också sluta. Det här fick mig helt otroligt irriterad då och när läkaren frågade hur det här känns för mig så sa jag ärligt att det känns som om vi inte gjort annat redan de här nio månaderna än prövat än det ena och än det andra. Nu har hon druckit den mjölkfria i två veckor, men så blev hon magsjuk så nu prövar jag nog inget nytt. Gör jag det överhuvudtaget så vet jag faktiskt inte. Jag har ingen ork och lust för de här experimenten. Nu får hon ju också börja med vanliga mjölkprodukter så jag funderar på att pröva laktosfria sådana istället. Laktosintolerans borde det inte vara när hon är så liten, men det tror jag vad jag vill om. Jag skulle bara vilja veta hur det ligger till men vi kommer inte närmare något svar. 

För övrigt så var allt bara bra med Alissa. Någon växtspurt har hon inte haft, men följer sin egen kurva. De här kurvorna alltså. Det verkar vara lite svårt för dem att förstå också att hon äter hur bra som helst, två gånger en stor barnmatsburk om dagen, två gånger en stor portion gröt om dagen, ett mellanmål med frukt eller något och så amning på det, sex gånger om dygnet. Och olja i maten. Ändå är hon liten, så hon ÄR nu bara det, punkt slut. 7,1 kg och 70 cm nu och det känns helt perfekt. Jag har slutat oroa mig, hon äter som sagt, kissar, bajsar, utvecklas och mår bra. Hellre får hon vara liten för min del. Redan det att vi kan använda babyskyddet mycket längre är ju positivt, hehe. Med Adde hade vi bytt till större bilstol redan i den här åldern men nu får hon nog åka så här ännu en bra tid. Vår lilla filur. Snart blir hon redan 10 månader så då ska jag skriva lite mera om henne. Nu är hon frisk och sig själv igen åtminstone. Igår var hon ännu väldigt trött och ganska gnällig men idag har det varit bra. Nu får magen vila ännu och så ska vi se vad vi hittar på med mjölken sen. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

4 reaktioner till “Mjölk och vikt och allt det där, IGEN”

  1. Jag tycker också de där kurvorna är störande.. Melissa är ju också väldigt lätt och lång, vi kunde nu som 1 åring flytta oss till 9 kg bilstol först. Och hon är en nöjd bebis, men har en jäkla ämnesomsättning. Och endå ska det vara ett haloo om saken..
    Hon har också litet huvud, men jag och Pasi har också små huvun..så skulle nog bli mer orolig om hon hade ett mega 😅

    1. Jag tycker det aldrig ens var prat om kurvorna med Adde, men nu ska det påpekas varje gång att hon är där längst ner, men nog följer sin kurva. Jaha nå bra vad sen då?! Alla är vi olika, varför ska bebisar heller växa så exakt lika? Vi är inte direkt stora föräldrar heller så man tycker de sku kunna se lite mera på det.
      De är nog bara bäst våra små flickor 😊 De kommer o vara glada för sin ämnesomsättning senare i livet 😄

Kommentera

