Åldersskillnad

Åldersskillnaden på våra barn är något jag har funderat väldigt mycket på. När vi väntade Alma kändes det perfekt, det var just den åldersskillnaden som vi ville ha. Men så gick det som det gick och jag insåg att det tar minst ett år till innan vi kan ha ett levande syskon åt Adde. Det kändes sjukt jobbigt då. För mig kändes det som en för stor åldersskillnad när det skulle bli 3,5 år. Nu i efterhand så känner jag faktiskt att det blev en mycket bättre åldersskillnad så här. Adde har växt och mognat så mycket på det där året och han lyssnar och förstår så mycket bättre nu. Jag tror att vi skulle ha haft mycket mera problem med honom då med Alma. Nu har vi haft minimalt med svartsjuka och man kan prata ordentligt med honom. Han är helt ljuvlig för det mesta med Alissa och vill gärna leka med henne. Idag när jag stod i köket och lagade mat och de lekte i vardagsrummet så hörde jag Alissa som skrattade allt vad hon orkade. Där busade de på och hon älskar verkligen honom. Han var den första som fick henne att skratta med ljud och ännu är han den som roar henne bäst. Jag vet ju att det här kan ändra och kommer att gå mycket i vågor, men just nu är de nog bästa vänner fast det är så pass stor skillnad på dem. Så det blev rätt ändå fast det blev fel. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

8 reaktioner till “Åldersskillnad”

    1. Joo där satt dom o kramades ❤️
      Det är ju bara mina egna funderingar med åldersskillnaden. Tror det mest beror på att jag har så stor skillnad till mina syskon att jag inte ville ha det så. Men sen igen vill jag inte heller ha riktigt tätt 😁

  1. Våra har 1,8års skillnad o vet du dom strider strider o strider.. Dom är på varann HELATIDEN. O mina nerver är snart slut 😂 dom kan leka med varann så där 10min på hela dagen annars jävlas dom bara med varann 🙈

    1. Jaa det där är nog en orsak varför det känns bättre ändå sen med lite större åldersskillnad 😂 Men får nu se ändå hur det blir här när hon blir äldre 😁

  2. Här e de ju 1 år och 2 månader mellan de äldre. Och huhhu säger jag bara när dom ryker ihop alltså. Men sen igen e dom så lika i ålder att dom leker samma sorts lekar, gillar samma spel o filme etc. Så den biten e ju enkel! Dom stunderna som dom kan samsas så e dom världens bästa vänner. Men mycket bråk e de nog!!

    1. Precis så som jag tänker mig att det är, att de har jätte bra sällskap av varandra men sen också ryker ihop så mycket just för att de är så lika i ålder. Finns väl ingen ”perfekt” åldersskillnad.

      1. Jo o ibland behövs de bara att den ena ser på den andra så e de fullt kaos. Antar att alla ålderskillnader har sin charm. Sen va dom ju så stora igen när Maja föddes att dom tyckte de va superroligt med allt då och förstod allt så bra. Felicia kommer ju inte direkt ihåg hur de va att bli storesyster till Liam 😄

Kommentera

