Bråkbrorsa och dagssömn

Idag har inte varit en bra dag för mig och Adde. Vi har varit i luven på varann exakt hela tiden. Han vet också exakt vilka knappar han ska trycka på när jag är färdigt irriterad. Jag avskyr såna här dagar när man bara gormar och är arg hela tiden. Jag känner mig som världens sämsta surmorsa, men sen igen så kan han ju inte få hålla på hur som helst. Så man måste väl vara en hemsk mamma ibland bara, tyvärr. 

Alissa igen är ett sånt energiknippe. Hon ska stå överallt nu och det är vingligt och hon fattar inte alltid att hålla i sig ännu. Och så slipper hon inte ner tillbaka. Så det är ganska fullt upp just nu att hålla koll på henne. Hon har också sovit minimalt med dagssömn nu två dagar. Idag sov hon en timme 12-13 och det var allt. Jag fattar inte hur hon orkar. Visst är hon trött men det går ganska snabbt över och så orkar hon typ en timme igen innan det kommer en ny dipp som igen går över. Det positiva är att hon har somnat som en stock på kvällarna nu istället för sitt vanliga yras som hon haft på senaste tiden då det nästan alltid tagit en timme innan hon har sovit. Ikväll sov hon redan 19.30. Imorgon ska Adde till dagis så vi behöver inte strida hela dagen och jag och Alissa ska träffa Johanna och sen tänkte jag ta en sväng på loppis och också inhandla de (förhoppningsvis) sista julklapparna. Så vi får se hur det går med dagssömnen när vi är på språng. Men hon klarar ju sig med lite tydligen. 

Jag känner att jag ännu måste klargöra det här med dagssömnen innan någon tror att vi på skoj har henne att sova så lite eller bara för att kvällarna ska gå lättare. Nej så är inte fallet. För mig skulle hon gärna få sova så mycket mera. Saken är den att hon vägrar fast hon är trött. Det är en sån fight med sovandet just nu. Fast man ser på henne att hon knappt orkar hålla ögonen uppe så ska hon sen ändå inte sova när hon är i sängen och det slutar oftast med att vi kommer därifrån, och så orkar hon igen. Det känns helt sjukt att hon sover bara en timme när hon är så liten. Vi har haft både problem och omändringar nattetid nu så kanske det är det som råddar till dagens sömn sen också. Det ändrar säkert snart igen. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

14 thoughts on “Bråkbrorsa och dagssömn”

  1. Det är intressant hur barnen vet vad det ska säga och göra för att få en riktigt sur. Vår dam vet EXAKT och jag kan bli SÅ arg vilket tycks trigga henne ännu mera. Jag är också en jobbig mamma ganska ofta och för ett par veckor sedan hamnade jag gå ut från Lidl med henne då vi var o handla. Sen skrek hon ”dummaaa mammaaa” över Lidl parkeringen och vrålade som bara vad. Nåja, vi fick sitta i bilen sen hon och jag medan våra boys handlade klart.

    Vad Alissa har ändrat 😍😍 Kan tro att det är full rulle på nu! Ser väl imorgon 😆

    1. Ja verkligen! Och de märker nog direkt som man har en sämre dag och då ska de hålla på extra mycket. Dumma mamma är jag också allt som oftast. Försöker bita ihop och tänka att det betalar tillbaka sig sen senare att man har varit ”dum” nu.
      Jo huhu, hon har ju varit överallt redan tidigare men nu när hon ska upp och stå. Det hör nog till de värsta perioderna 😁 Tur så blir hon ändå snabbt stadigare.

      1. Precis, dom ser och känner nog på sig när de ska passa på. Jo men så är det, man måste vara konsekvent och ”dum” och tråkig ibland. Annars blir det nog ett helvete i något skede.
        Jo, tur ibland att vissa skeden går snabbt förbi 🙊

      2. Precis. Jag känner ofta att jag skulle vilja ge upp i något skede och ge efter för ofta handlar det ändå om något som inte är såå viktigt. Men då får han ju som han vill till sist så det är bara att stå ut sen när man har börjat en fight 😁

      3. Jo det är lite så! Men sen kan it man strida om precis allt för då sku det bli massa strider bara men just som du sade- går man in i en strid så e det viktigt att fullfölja det. Men nog vill man riva håret av sig ibland.

      4. Nej ibland tänker jag nog att vaaarför sku jag börja ta den här striden alls 😅 Märker nog att när jag har en dålig dag så ärtar jag också upp mig på allt och gör själv allt till en strid.

      5. Så är jag också! Sen har jag lust att säga nåt fult åt mig själv för att jag säger nej bara för att jag är irriterad

  2. Bara en tanke, du har säkert prövat men Saga har alltid VÄGRAT sova dagssömn inomhus. Ute går det bra, även om det ibland är 15 min numera! Kanske sku funka för Alissa också?

  3. Här kör vi med såna vackra ord som ” dumma”, ”fula”, ”äckliga” + lite ”kisi å kakka” där emellan 🙄 Tack dagis, tack! 😝😂
    Å de här med att strida…De går vi jämt å ständigt tycker jag. Å e de int Adrian som börjar strida så e de jag för att jag e trött eller har dålig dag. Då irriterar jag mej på allt å allt blir nej å så står vi där å skriker åt varann. Huh huh!! Tror vi e lite för lika ti temperamentet, Adrian å jag 🙊 Me William funkar de liksom bättre 😅

    1. Precis så där är det ju här också 😄 Är det inte den ens så är det den andra som får igång en strid 😁 Han satt här och surade på tisdag och sa att han vill till dagis, det är inte roligt hemma med arga mamma 😂

  4. Ja å sen de där me sovandet…. Int hinner man ju me sånt när man e busy med att utforska världen på två ben 😝

Kommentera

