Alissa 1 år

Nu är det nästan en vecka sedan hennes födelsedag redan, men 26.1 blev hon ett helt år. Det här året har verkligen flugit förbi precis som det brukar med småttisar. Och ett så bra år det var. Hon gjorde precis det som en rainbow baby ska göra, nämligen hämtade ljus och glädje till oss igen efter allt mörker och sorg. Att hon påminner väldigt mycket om Alma på alla vis har faktiskt inte varit så jobbigt som jag var rädd för att det skulle vara. Visst sticker det till i hjärtat varje gång man tänker på allt som vi missade med henne och att hon inte får vara här nu. Men jag är alldeles säker att hon är med sin syster och glädjs med henne varje dag. 


Fröken ett år då, hurdan är hon? Hon är en riktig filur och busamaja. Blyg är hon och har främjat väldigt mycket men nu har hon också börjat våga visa sin busiga sida för andra än oss. Hon har så mycket roliga miner och skrattar mycket och tjuter av glädje nuförtiden. Brorsan är fortfarande favorit, men på honom kan hon också bli väldigt arg. Hon är duktig på att leka själv och det är skönt. Hon hänger mig inte hela tiden i byxbenet utan kan sitta och greja med sina saker långa stunder. Hon tycker om att plocka av och an på saker. Sätta in saker i varandra eller försöka få ihop legobitar. Allt som har ljud är såklart också pop. Och att stå, stå och stå. 


Hon går inte ännu utan stöd. Men det går framåt hela tiden. De senaste dagarna har hon utvecklats massor och hon släpper av allt mera och står stunder utan stöd. Det räcker också att hålla i sig med ena handen när hon går t.ex. runt bordet. Så på gång är det nog, men hon får gärna öva lite till tycker jag innan hon släpper av. 

Sen hon blev flunssig så har hon ätit som en kratta. Hon som tidigare har ätit så otroligt bra trots att hon är liten vägrar nu det mesta. Antagligen pga flunssan men jag tycker att aptiten skulle få komma tillbaka nu när hon börjar vara frisk också. Det är påfrestande när inget smakar och jag som äntligen hade kunnat släppa viktnojan helt och hållet är tillbaka där direkt. Men det kommer väl, jag vet ju att de annars också äter i perioder. Hon äter annars väldigt blandat, både färdig barnmat, hemgjord barnmat och samma mat som vi. Mjölk dricker hon ju nu och ersättning ännu 2 gånger om dagen men det skall jag försöka minska på och byta ut morgonmjölken till vanlig den här veckan så det bara blir kvällsflaskan som ännu är ersättning sen. Amningen har vi helt avslutat nu och jag är nöjd med det beslutet. Ett år kämpade vi på och jag är väldigt stolt över det. Nu var vi båda redo att sluta så det gick smidigt. 


Hon har de senaste dagarna sovit endast en dagssömn. Hon är som Adde var och klarar sig på otroligt lite sömn om dagarna. Jag kan inte förstå. Men 1-1,5 timme sover hon nu. Och vad är nu det för en 1-åring?! Ingenting. Men sen är hon pigg och glad och ska inte sova mer. Istället har hon faktiskt sovit lite längre på morgnarna nu. Och nätterna sover hon annars också väldigt bra nu, sällan som jag ens behöver ge tutten en gång åt henne. Men jag önskar ju nog att hon sov minst två timmar på dagen också. Kanske även det ändrar. 

På lördagen hade vi kalas för henne. Jag var lite orolig för hur hon skulle reagera då hon har ogillat såna tillställningar tidigare. Men nu gick det hur bra som helst. Antagligen hjälpte det att vi var hemma den här gången på en bekant och trygg plats och det blev heller aldrig ett väldigt oljud som det ibland annars vill bli med många barn. Kakan gillade hon inte, men som sagt hon gillar inget just nu. Hon fick så fina presenter, bara sånt som hon behöver och vi önskat oss. Helt perfekt för vår lilla busa. 


Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

Kommentera

