Hatkärlek för sociala medier

Jag gillar sociala medier mycket. Särskilt instagram, facebook däremot har jag tappat smaken för ganska rejält. Där kommer upp så mycket onödigt skit rent ut sagt som jag inte vill se så jag orkar inte. Men IG gillar jag. Samtidigt så blir jag lätt stressad av att se de här perfekta bilderna från folks hem. Det är bara vita och skinande ytor överallt och inte en enda extra pryl någonstans. De som har varit hos oss vet att vårt hem är allt annat än sånt. Men jag gillar vårt hem, och jag är inte så inredningsintresserad heller. Kanske om jag hade mycket extra pengar så kunde jag satsa lite på det, men nu känns det bara som onödig lyx. Dessutom har vi två små barn som är väldigt bra på att förstöra. Så kanske vi har ett vitt och redigt hem när vi är pensionärer? Jag vet att mycket är en fasad men ändå kan jag ibland tänka att vågar jag publicera den här bilden alls när man ser vår oreda i bakgrunden. Här nedan är mera sanningen om vårt hem, lite vitt men väldigt mycket prylar. 


En annan sak är att många verkar resa väldigt mycket, festa, bo på hotell, äta ute m.m. Det här är verkligen sånt som är lyx hos oss som inte har haft två fulla inkomster på 1,5 år. Men vi har också valt att ha det så här nu och prioriterar andra saker. De flesta som lever så här har antagligen råd med det, men sen vet jag också med säkerhet att vissa egentligen inte alls har det. Man väljer en utekväll med hotellnatt med vännerna istället för att betala dagisräkningen. Då undrar jag ju att är det för att man känner press att man ska ha det lika bra som andra, att man inte vågar säga nej fastän man egentligen inte har råd. Att det ska se bra ut utåt även om sanningen kanske är att man har några tusen på Visa obetalt. Jag skulle väldigt gärna resa, men just nu prioriterar jag räkningarna och att få mat på bordet. Vi skulle säkert kunna samla ihop till en resa, men så ska man ju leva där på resan också och jag vill kunna unna mig då och inte räkna varje cent hela tiden, det är ingen semester.

Så med tanke på det här så är väl mitt instagram konto ganska tråkigt. Där är mest bilder på barnen, med en massa rådd i bakgrunden, och någon kaffekopp och lite hemgjorda bakverk och mat kanske. Men det är vårt liv just nu och jag gillar det precis så, det behöver inte se bättre ut än det är. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

17 reaktioner till “Hatkärlek för sociala medier”

  1. Alltså, jag bara undrar, ha du hängt i taklampan för att fota i köket? 😀

    Jag gillar ”bakom kulisserna-bilder” men erkänner att jag hör till dem som ibland lyfter onödiga prylar lite på sidan o sen beskär bilderna lite lämpligt… 😄

    1. Haha det sku ha varit en syn 😂 Svar: nej 😅
      Ja alltså det gör ju jag också. Eller försöker så gott det går 😂 Det tror jag nog de flesta gör. Men hos vissa finns det verkligen ingenting annat än prydliga ljusstakar och tulpaner.

      1. Stått på en stol e ganska mycket tråkigare bild att få i huvve än att du sku ha hängt i taklampan… 🤓

        Men faktiskt så har vi oftast ganska toma ytor. Fråga mej inte hur det är möjligt men ett helt år och ett barn efter flytten så har vi ännu några helt toma skåp tilome 😱😱

      2. Synd att vi har en plafond i köket så kan vara svår att hänga i 😂
        Lyx! I och för sig så tror jag att vi skulle lyckas mycket bättre om vi hade mera förvaringsutrymme men det är det största minuset med det här huset, det finns inga som helst skåp eller förråd.

  2. Välkommen hem till oss bara, här är nog inga vita skinande ytor. Bra om man hittar nån tom yta ibland 😂 jag brukar också undra hur nån barnfamilj lyckas ha fina vaser med tulpaner framme på vardagsrumsbordet, här skulle nog vår lilla apa äta upp dom 😉

    Och så det där med folk som ena dagen klagar på bloggen om t.ex hur lite vårdbidrag dom får men sen reser dom och köper en massa inredningsprylar veckan efter?

    1. Bra att det finns andra med lite tomma ytor 😂 Jag förundras alltid över bilder från folks kök där arbetsytorna är helt tomma, har man det faktiskt så hela tiden? 😅
      Precis sånt där. Har man råd att resa osv. så behöver man knappast klaga på vårdbidraget. Och har man faktiskt inte råd så ska man kanske inte göra det heller.

  3. Vi har o en massa prylar, i alla rum! Uppradat hit och dit och jag vet int vart vi ska lägga det. Ibland får vi det nånstans i gömman men det kommer av nån andedning snabbt tillbaka…?
    Facebook har jag samma med. Jag sku ta bort det om jag int sku ha så myky bekanta där som bor långt borta…

    1. Du sku bara se hur vi städar inför kalas o liknande, allt tråmas in i skåp och i sovrummet och dörren fast 😂 Efteråt kommer allt fram igen, nej håhå 😅

  4. Jag tycker du har väldigt fina ytor i köket. Faktiskt så tror jag vi har exakt (vad jag kan se) samma sorts köksdörrar och arbetsbänksyta i köket! 🙂 Har gärna mina ”ytor” framme också, men det blir som det blir – ibland syns de mera och ibland mindre. Inredning gillar jag, men ser det gärna praktiskt; har varken tid, lust eller pengar att hänga med i trender (och vitt och tomt kan jag tycka ser livlöst ut) – jag fyndar oftast på loppis t.ex om det behövs något nytt.
    Håller också med tidigare kommentarer; visst är det konstigt hur man kan klaga över bidrag ena dagen, andra dagen berätta om sin 3:e resa för året och sedan berätta om nya grejer, kläder m.m man har beställt…

    1. Nemen tack 😊 Jag gillar verkligen vårt kök, bästa rummet i hela huset. Det är bara alltid så fullt med en massa grejer som inte har någon plats. Förvaringen i det här huset är eländig, jag hoppas vi får det bättre när vi får övrevåningen i skick.
      Det där är nog något som jag inte heller förstår. Jag säger nog bara, tur så finns det loppis och jag är inte sån som behöver allt nyaste nytt och fina märken.

  5. Håller med! Men jag har gärna ordnat och städat omkring mig för ja blir superstressad o mår dåligt av oreda. O sen blir ja stressad på mig själv för att ja e sån för ja sku villa släppa på kontrollen ens lite ibland 😂 Men de där med resor ha vi valt att aktivt satsa pengar på. Sen köper ha just inget åt mig själv eller till hemmet. Endast sånt som behövs o e praktiskt isåfall. Men så jobbar jag ju också o de e ju också ett val vi gjort framom att vara vårsledig, o de passar oss. Men sku ja va vårdledig sku ja knappt ha råd att gå på café så nej ja fattar inte hur folk har råd eller tar sig råd.

    1. Jag var nog ganska så där tidigare, men jag har bara fått lov att lära mig leva med det just nu när vi verkligen inte har plats för allting. Egentligen tycker jag det är störande med att jag inte bryr mig lika mycket mer 😂 Men något kritvitt inredningshem utan minsta pryl kommer vi nog aldrig att ha 😁
      Det är helt annat om man sparar och lämnar bort annat för att prioritera resor. Men inte räkningarna då, man ska ju först ha råd med alla dagliga utgifter. Jag hoppas att vi kan unna oss någon resa i sommar nu när jag också jobbar lite, får se 😊

  6. Jag tror att det oftast är en själv som tror så mycket och tar sån stress över allt och inget. Alla lever olika liv och det är och bör vara okej. Jag älskar ordning och redan (och pengar på fredag). Jag är sisådär intresserad utav inredning, men köper väääldigt sällan nytt. Loppis is my passion. Vi har en del vitt men det betyder inte att vi är gjorde av pengar 🤣 Jag har definitivt många fler dagar då allt är upp och ner. Men de dagarna känner jag hur illa jag mår. Jag trivs int i rådd och det är något som är en del av mig. MEN, jag bryr mig SKIT i hur andra har det. Jag skulle aldrig kunna bry mig mindre över hur någons annans hem ser ut! Så jag tycker att du skall sluta stressa över att fundera över om du kan dela bilden etc. Dela du, och lev så som du vill leva och så får alla andra leva så som de vill leva. Om det sen är en fasad eller ej. I mitt fall är det nog ingen fasad, utan en del av mig som person. Och allt är okej!

    1. Det var kanske inte riktigt min point. Särskilt det där med om man vill lägga ut extra fixade bilder på hemmet. Det är helt okej och också om man har hela hemmet polerat hela tiden. Vill man ha det så så ska man ju ha det så. Jag tänker mer på såna som gör allt för att det ska se bra ut utåt. Låtsas leva bättre än man gör och samtidigt lägger sig själv i pisset bara för att det ska se bra ut. Kanske svårt att få det formulerat rätt.

      1. Jag tror att många som gör det mår väldigt illa samt dåligt och lever i ett oändligt snurrande ekorrhjul av problem. Man flyr från problemen tror man, tills man åter vaknar och märker hur längre in i smeten man lagt sig. Hoppeligen finner de hjälpen som de behöver. För det måste vara en sån obehaglig ångest de lever i 😔

Kommentera

