Mars utmaning

Ny månad, och jag ska börja med en liten utmaning för mig själv. Eftersom vi nu lever med lite skralare budget än normalt så tänkte jag försöka spara in på allt jag kan. Det betyder att jag nu i mars kommer att spara alla kvitton på all mat och andra förnödenheter till hemmet för att kunna se vad vi egentligen lägger ut på vad. Sen i april ska jag försöka leva billigare. Jag ser sjukt mycket fram emot det här. Det ska bli riktigt intressant att se hur mycket pengar vi egentligen lägger på mat varje månad och om vi köper mer snask än jag tror. Sen ska det också bli riktigt roligt att se hur mycket vi kan spara. Jag försöker redan nu som det är handla så billigt som möjligt så vi får se hur det går. Jag får väl börja jaga erbjudanden ännu mer än jag redan gör. Det som är störande med det är att så många butiker har börjat ha erbjudanden som gäller bara ett par dagar i veckan. Och jag försöker handla bara två gånger/vecka och då kan jag inte springa i butiken varannan dag för att få allt som är billigt. 

Vad är era bästa tips på att spara in på de här utgifterna? Planera och veckohandla? Satsa på erbjudanden? Lidl? Berätta gärna. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

8 thoughts on “Mars utmaning”

  1. Vi handlar 2ggr/veckan. Skriver noggrann lista på vad vi ska handla och i den ordning som maten kommer i butiken. På det viset går handlandet snabbt, systematisk, mindre risk att onödiga impulsköp slinker ner i kärran och man slipper yra/gå tillbaka mellan hyllorna i butiken. Vi började nu år 2017 spara alla kvittton och räknar ihop dem vi månadens slut. I februari hade vi handlat ca 50€ mindre mat än i januari. En bra början! Och erbjudanden försöker vi också nappa på så gott de går.

    1. Det försöker jag faktiskt också med, att skriva listan enligt hur sakerna kommer i butiken. Vad roligt att ni lyckats spara i februari! Jag är riktigt peppad på att se hur det går här.

  2. Det där borde vi också göra!
    Annars att planera noga veckans mat, skriva upp ordentligt och handla 1-2 ggr/ vecka är ett bra tips. Att börja i Lidl med basvaror som wc papper, mjölk, smör, socker osv o sen fara till övriga butiker o köpa resten.
    Ääh nu blev jag o sugen på att köra en månad så där.

    1. Nästan alltid gör jag just så att jag börjar i Lidl och handlar allt som jag bara får därifrån, det lönar sig alltid. Ibland är jag sen lat och orkar inte med 2-3 olika butiker.
      Gör det! Jag ser framför mig världens excel tabell med alla utgifter vid månadens slut 😅

Kommentera

