Mycket händer på ett år

Här en kväll när jag höll på att lägga Alissa i säng så började jag tänka på hur annorlunda läget är idag till skillnad från för ett år sen. Ifjol den här tiden var vi ännu mitt uppe i magknipet och skriket och jag hade just börjat äta mjölkfritt. Jag minns så bra hur det kändes då, att vi aldrig kommer att få ordning på kvällarna och någon egen tid mera när nattningarna tog evigheter och det var bara skrik och jag till sist somnade där med henne. Till sist och slut var det en väldigt kort tid, och så jobbigt var det nog inte heller. Men då kändes det så. Nu går det så lätt. Vi har tur som har såna barn som aldrig har viljat att man ska sitta där och paja på dem eller liknande tills de somnar. Tur för mig också för mina nerver skulle inte tåla sånt i längden. Nu somnar de båda snällt i sina sängar för sig själv. Alissa har ibland såna kvällar då vi får sitta inne hos henne nog, hon måste se mamma/pappa där, man får inte lämna rummet men man behöver heller inte göra något. Varför det är så här ibland är ett mysterium eftersom hon för det mesta somnar helt ensam där hur bra som helst. Slocknar hon inte genast efter mjölkflaskan så pratar hon på en stund för sig själv. Adde slocknar som ett ljus nu på kvällarna. Han har nästan alltid gjort det. Visst har han haft perioder av spring då han försöker med allt där på kvällen, han ska på wc, han ska dricka, bara säga något och så vidare. Men det har ändå varit korta perioder. Inte ens flytten till eget rum rubbade hans sovas fast han ändå var 3 år då redan. Han har heller aldrig kommit till vår säng på natten. Skönt om ni frågar mig. Så nattningarna är nog inte jobbiga hos oss, det har alltid funkat bra. Och jag tror stenhårt på rutiner. Men tänk att för ett år sedan var hon ännu en liten skrikande spädis utan namn. 

Publicerat av

kaaarins

Karin heter jag, 28 år och bor i Snappertuna i ett gammalt egnahemshus som är ett evigt pågående renoveringsobjekt. Jag jobbar som bokförare och bloggar om min vardag, mycket om småbarnslivet med barnen födda 07/12 och 01/16 och vår lilla ängel 12/14.

Kommentera

